گلچین اخبار ایران و جهان

گلچین اخبار ایران و جهان

آخرین خبرها و مقالات
گلچین اخبار ایران و جهان

گلچین اخبار ایران و جهان

آخرین خبرها و مقالات

اخبار جدید ایران و جهان

روند خروج داوطلبان ادامه تحصیل از کشور
پرتال جامع علوم انسانی افتتاح شد
پدربزرگ 99 ساله سرانجام فارغ التحصیل شد
دانشگاه علوم پزشکی شیراز دانشجوی مجازی می پذیرد
نخستین دانشگاه تربیت بدنی در کشور ایجاد می شود
فرصت تأیید سوابق تحصیلی کنکوریها فردا به پایان می رسد
RSS Feed of this section







ارائه نرم افزار مدل سازی نانو ساختارها توسط محققان کشور
لوگوی گوگل گیتار الکترونیک شد
G-mail هدف حمله قرار گرفت
اطلاعات شخصی کاربران سونی سرقت شد
پیشنهاد مدیر سابق گوگل برای امنیت کاربران
رکورد سرعت انتقال اطلاعات شکست
RSS Feed of this section

مقالات ویژه میلاد امام جواد (ع) ولادت امام علی (ع) و روز پدر

نقش امام جواد (ع) در نظام ولایی برای این که نقش امام جواد(ع) به روشنی در نظام ولایی و جایگاه ایشان چنان که هست نمایان و آثار امامت وی به درستی آشکار شود می بایست نخست جایگاه امامت در فرهنگ قرآنی و شیعی دانسته شود. از این رو پیش از ورود به مسئله ضروری است تا این مفهوم بازخوانی شود. امام در بینش و نگرش قرآنی و فرهنگ شیعی از جایگاه بس بلندی برخوردار است. امام خلیفه الله و انسان معصوم کاملی است که خود راه کمال را پیموده و به عنوان راهنما و مدیر و مدبر نه تنها در خدمت انسان و بلکه هستی است تا هر کسی را به مقام و جایگاه لایق و شایسته خویش برساند. امام و امامت را می توان از ابعاد مختلف کلامی و عرفانی و سیاسی و اجتماعی و در نظام ها و مدل های مختلف بررسی و جایگاه آن را شناسایی و معرفی کرد ولی آن چه درباره امام و امامت در مفهوم قرآنی بیان شده آن است که امام به عنوان خلیفه و جانشین خدا بر هستی است که به ولایت و ربوبیت طولی، همه موجودات آفرینش را به سوی کمال، هدایت و رهنمون می گرداند.
امام جواد (ع) الگوى دانشمندان جوان پیشواى نهم شیعیان حضرت امام محمد تقى (ع) نخستین رهبر الهى است که در میان امامان شیعه در خردسالى مسؤولیت مقام رفیع امامت را عهده دار گردید.آن گرامى در سال 203 قمرى و در سن هفت سالگى بعد از شهادت پدر بزرگوارش این مسؤولیت را پذیرفته و عملاً به هدایت و ارشاد مردم پرداخت. در آن هنگام برخى این سؤال را مطرح مى کردند که آیا مى توان رهبرى جامعه را به یک کودک هفت ساله سپرد؟ آیا یک کودک هفت ساله مدیریت، دوراندیشى و درایت یک مرد کامل را دارد؟
کرامات و مناقب امام جواد علیه السلامدر زندگی امامان معصوم(ع) مواردی خارق العاده در کتاب های حدیثی نقل شده است که علما و متکلمان شیعی از آن ها تحت عنوان «کرامات، معجزات، مناقب و نشانه»های امامت یاد کردند. چنان که شیخ مفید ره، در کتاب گران قدر «الارشاد» تحت عنوان «طرف من الاخبار عن مناقب ابی جعفر علیه السلام و دلایله و معجزاته» این موارد را نقل کرده است. در این میان، موارد خارق العاده و کرامات بیشتری از امامان متأخر به ویژه امام جواد(ع) و امام هادی(ع) در کتاب های حدیثی روایت شده است. به گونه ای که بیش از ١٥ کرامت از امام جواد(ع) در کتاب ها نقل شده است.
امام جواد (ع) و بازسازی اندیشه امامت این تفکر با توجه به نقش انسان و هدف خداوند از آفرینش او به دست داده می شود؛ زیرا هرچند به نظر می رسد خلافت تنها خاص آدم(ع) باشد ولی در تحلیل آیات قرآنی، روشن می شود که آدم به عنوان نخستین مصداق و نمونه تام و کامل آن مطرح بوده است و همه انسان ها از چنین استعداد و ظرفیتی برای خلافت برخوردار می باشند ولی از آن جایی که درهر عصری تنها شماری اندک و حتی یک نفر به مقام کمال انسانیت دست می یابند و در یک مجموعه انسان های کامل تنها یکی برتر و اعلم و افضل از دیگران است همان انسان کامل افضل، به عنوان خلافت و امامت نقش انسانی را در هستی ایفا می کند. از این رو در تفکر شیعی و اندیشه قرآنی اسلامی، تنها یک خلیفه و انسان کامل افضل وجود دارد که در نقش خلافت و امامت قرار می گیرد.
کنیه ها و القاب امام جواد (ع) کنیه هاوالقاب هریک ازامامان علیهم السلام یادآورفضایل واوصاف برجسته آنان است وسیمای تابناک این الگوهای بزرگ «جامع» و «جهانی» و «جاویدان» را نشان می دهد. به اعتقاد شیعیان امامان همگی نوری واحدند ولی باتوجه به شرایط و ضرورت های زمان و مکان هر کدام در چند ویژگی شهرت یافته اند. داستان راستان زندگانی هر امام یک اساسنامه مدونی است که برای لحظه لحظه زندگی پیروان آنان درس وپیام دارد و خورشیدسان پرتومی افکند و راه می نماید.
فرزندی خوب برای والدین ادب و احترام در برابر پدر و مادر از عناصر حیاتی است که سعادت و خوشبختی انسان وابسته به آن می‌باشد. خانه‌هایی که اخلاق و آداب اسلامی در آن مراعات نمی‌شود، از احساس لذت و صفای زندگی محروم‌اند. فرزندانی که احترام و ادب پدر و مادر را حفظ و رعایت نمی‌کنند، عاقبت خوبی ندارند، خداوند در قرآن می‌فرماید: «لاتعبدون الّا الله و بالوالدین احساناً؛[2] جز خداوند را نپرستید و در برابر پدر و مادر نیکی کنید، یکی از مصادیق نیکی کردن، برخورد نیک و رعایت ادب در مقابل آن‌ها است.
جایگاه پدر و وظایف ما سیزدهم رجب، افزون بر شادمانی میلاد شهریار خردورزی و عدالت، با احترام به ارجمندی مقام پدران و سپاس از مهر گسترده ایشان معطر شده است. انتخاب ولادت سرسلسله امامت و پدر دو پیشوای الهی، امام حسن و امام حسین علیهماالسلام به عنوان روز پدر، حریم و حرمت مقام بلند ایشان و شعفناکی این روز را یادآور می‏شود. در این مقاله، با نگاه به آموزه‏های زندگی‏آموز اسلام، از شکوه مقام پدر و احترام بی‏مرز او در معارف دینی سخن آورده‏ایم. گفتنی است در واکاوی این موضوع در آیات و روایات، بیشتر با واژه والدین روبه‏رو هستیم و همراهی و هم‏قدری پدر و مادر در تکریم.
حقوق پدر و مادربر فرزندان حضرت موسی بن جعفر علیه‌السّلام فرمودند: سئل رسول‌الله صلّی‌الله علیه وآله ما حقّ الوالد علی الولد، قال: لا یسمّیه باسمه، و لا یمشی بین یدیه، و لا یجلس قبله، و لا یستسبّ له. ۱ از حضرت رسول خدا صلّی‌الله علیه وآله سوال شد که حقّ پدر بر فرزند چیست، فرمودند: فرزند نباید پدرش را به اسم صدا کند، پیشاپیش او راه نرود، پیش از پدر ننشیند، و وسیله فحش دادن به او را فراهم نکند.
نیکى به پدر و مادر گرچه عواطف انسانى و مسایل حق شناسى به تنهایى براى رعایت احترام به پدر و مادر کافى است ولى از آنجا اسلام حتى در مسایلى که هم عقل در آن استقلال کامل دارد و هم عاطفه آن را به وضوح در مى یابد, سکوت روا نمى دارد بلکه به عنوان تأکید هم که شده در اینگونه موارد دستورات لازم را صادر می‌کند. در مورد احترام والدین آنقدر تأکید کرده است که در کمتر مسأله اى دیده مى شود و در اکثر موارد بعد از اینکه دستور داده به اینکه ستایش نکنید مگر خداى واحد را, احترام آنها را بلافاصله ذکر می‌کند
وظایف فرزندان نسبت به والدین موضع «احسان و نیکی به والدین»از عظمت خاصی برخوردار است. خداوند منان، خالق همه هستی، جان آفرین والدین و فرزندان، در قرآن کریم، کلامِ حیاتبخش و تضمینگر سعادت و فلاح همه ی انسان های آزاده و وارسته، احسان و نیکی به والدین و رفتار محبت آمیز فرزندان با آن ها در چهار مورد در کنار «توحید» و «عبادت» خود ذکر کرده است و می فرمایند: ... لا تَعبدون إلاّ الله و بالوالدین إحساناً... . (1) «جز خداوند یگانه را پرستش نکنید، و به پدرو مادر نیکی کنید... .» واعبدالله و لا تُشرکوا به شیئاً و بالوالدین إحساناً... .» (2)
آداب در محضر پدر و مادر 1- با آنها نیکو سخن بگویید 2- اگر آنها را ناراحت کرده‌اید،بکوشید تا خوشحالشان کنید. 3- در نیکی کردن به پدر مادر ،خوب و بد بودن آنها را ملاحظه نکنید،(حتی باید به والدین غیر مؤمن نیکی کرد) 4- اگر امر به حرامی کردند ،اطاعت نکنید اما حق بدرفتاری با انان را ندارید. 5- لازم است بعد از درگذشت آنها نیز به ایشان احساس کنید:
حرمت پدر ، حرمت خداست اسلام برای پدرانی که وظیفه ی خود را به درستی انجام می دهند، ارزش و احترم قائل است. این ارزش و احترام به حدی است که در آیات قران پس از انجام وظیفه ، احترام به خدا و اطاعت از فرمانش از احترام به والدین یاد شده است.در اینجا چند نمونه از موارد ارزش و احترام پدر را ذکر می کنیم : ـ اصل بر رعایت حکم پدر است و بدون اجازه ی او‏، جز در واجبات نمی توان گام برداشت. فرزند وظیفه دارد بال رحمت و عنایت خود را در زیر پای پدر و مادر بگستراند.فرزند حق اهانت به پدر را ندارد، حتی گفتن اف. حرمت پدر چون حرمت خداست و نمی توان آبروی پدر را زیر سؤال برد و شخصیت ا و را خدشه دار کرد. حال این همه احترام برای پدری است که تمرین عظمت و لیاقت کرده باشد، عواملی که سبب بغض و نارسایی در رشد و حیات خود و کودک است از خود دور کند و برای صلاح و فساد فرزندش و جامعه بیندیشد.
احترام به پدر و مادر یکی از مهمترین اصول اخلاقی در مکتب اسلام، احترام به پدر و مادر است: آیات و روایات تاکید فراوان در این باره دارند جالب این است که در موارد بسیار بعد از توحید و یکتاپرستی بدون فاصله احسان به این دو نهاد ارزشمند عالم خلقت را مطرح می کنند، آری اینگونه بیانات آن هم از قادر حکیم علی الاطلاق و رسول گرامی اش و ائمه هدی علیهم السلام خود بیانگر اهمیت آن است. کلید واژگان: احترام، احسان، حق، پدر، مادر، رابطه بین اینها. مقدمه:
احترام به پدر و مادر از دیدگاه قرآنپدر و مادر به عنوان دو انسان فداکار و زحمتکش که تمام بار مسئولیت هاى مربوط به تربیت فرزند را بر دوش دارند، در نزد خداوند از جایگاه منحصر به فردى برخوردار هستند به طورى که در چندین آیه قرآن کریم، بر لزوم اطاعت و تکریم آنها فرمان داده شده است و ذات بارى تعالى نام آنان را در ردیف نام خود قرار داده و بر رعایت مقام و منزلت آنها تأکید نموده است. در مقاله حاضر نویسنده ضمن تشریح موضوع احترام، به پاره اى از تأکیدات قرآن درخصوص ضرورت تکریم پاسداشت مقام پدر و مادر اشاره کرده است که اینک با هم آن را از نظر مى گذرانیم.
اهداف فرهنگی حکومت امام علی علیه السلام یکی از اسرارآمیزترین مسائل تاریخ اسلام که پیوسته توجه بسیاری از دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان را به خود مشغول داشته است رمز موفقیت پیامبر اسلام (ص ) در تحول جامعه جاهلی به جامعه اسلامی در کوتاه ترین مدت است . این حرکت مانند صاعقه در مدتی نه چندان طولانی همه افق های دور را نیز درنوردید و تمدن ها و فرهنگ های کهن و ریشه دار آن سوی جزیره العرب را نیز از شعاع خود بهره مند ساخت و توانست در کمترین فرصت برای تقابل و رویارویی با آنها همت نماید بی آنکه از راهکارهای ناروای سیاست مداران و زورمندان سود جوید. شیوه او انقلاب و دگرگونی فرهنگی بود. « روشی که قرآن درباره آن می فرماید : ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم یعنی باتغییر و تبدیل در اراده انسان . این اراده زمانی دگرگون می شود که از اندیشه ای نو برخوردار شود .
فقر و فقرزدایی از دیدگاه امام علی علیه السلام امام علیه السلام از زاویه دیگری نیز به مسئله فقر نگاه می کند. خداوند چنان که بندگان خود را با مبتلا ساختن به فقر و نیازمندى و گرفتار ساختن به مشقتها و ناگواریها مى‏آزماید همچنین آنان را به افزودن اموال و فرزندان آزمایش و امتحان مى‏کند. «أَ یَحْسَبُونَ أَنَّما نُمِدُّهُمْ بِهِ مِنْ مالٍ وَ بَنِینَ نُسارِعُ لَهُمْ فِی الْخَیْراتِ بَلْ لا یَشْعُرُونَ»
انسان و اصول انسانی در کلام علی (علیه السّلام) از نظر حضرت‌ علی‌ (ع‌) همة‌ انسان‌ها در همة‌ جوامع‌ و اعصار ،بدون‌ هیچ‌ گونه‌ تبعیض‌ از شایسته‌ترین‌ حقوق‌ برخوردارند (1) محتوای‌ فرمان‌ حضرت‌ به‌ مالک‌ اشتر به‌ گونه‌ای‌ روشن‌ بر این‌ معنا دلالت‌ دارد. کلمة‌ «ناس‌»، «رعیت‌» و «عامه‌» و بیان‌ مشابهت‌ مردم‌ در خلقت‌، همه‌ گویای‌ این‌ واقعیت‌ است‌ (2) . از دیدگاه‌ علی‌ بن‌ ابی‌طالب‌ (ع‌)، حاکم‌ اسلامی‌ موظف‌ به‌ اعمال‌ محبت‌ و لطف‌ در مورد همة‌ مردم‌ و از جمله‌ اقلیت‌ها می‌باشد. او نباید حالت‌ درنده‌خویی‌ داشته‌ باشد و خوردن‌ رعیت‌ خویش‌ را غنیمت‌ شمارد (3) . در این‌ مکتب‌ ،مردم‌ بر دونوعند: یا برادر دینی‌ حاکم‌ و یا نظیر او در خلقت‌. پس‌ جای‌ رفتارهای‌ غیر انسانی‌ نسبت‌ به‌ آن‌ها وجود ندارد. این‌ اصل‌، از دستور حضرتش‌ به‌ مالک‌ دربارة‌ لزوم‌ رحمت‌ و محبت‌ قابل‌ استفاده‌ است‌. در این‌ بین‌، آنان‌ که‌ به‌ یکی‌ از ادیان‌ حقه‌ مانند یهود و نصارا معتقدند ،از حقوق‌ بیش‌تری‌ برخوردارند. این‌ گروه‌ می‌توانند ارتباطات‌ رسمی‌ در شکل‌ قرار داد ذمه‌ با مسلمانان‌ برقرار نمایند. این‌ وضعیت‌ ،حتی‌ نسبت‌ به‌ ادیان‌ ساختگی‌، مادام‌ که‌ به‌ مسلمانان‌ ،حکومت‌ اسلامی‌ و سایر انسان‌ها صدمه‌ نرسانند، می‌تواند اجرا گردد (4) .
خردورزی زن در اندیشه امام علی علیه السّلامدر ادبیات متون اسلامی، زنان در موارد بسیاری به نقص عقل موصوف شده‏اند؛ در این میان، گفتار امام علی علیه‏السلام در نهج‏البلاغه از برجستگی ویژه‏ای برخوردار است. ایشان در آن گفتار زنان را به "سست رأیی" و "نقصان عقل" متهم می‏کنند. در این باب چند سؤال مطرح است: 1. آیا این جملات از علی علیه‏السلام صادر شده است؛ به عبارت دیگر آیا این سخنان واقعا از علی علیه‏السلام می‏باشد؟ 2. در صورت صحّت صدور، مراد علی علیه‏السلام از زنان کیانند؟ آیا زنان ویژه‏ای بوده‏اند؟ یعنی آیا این سخن به اصطلاح یک قضیه فی‏واقعه است؟ یا مقصود نوع زن در برابر نوع مرد می‏باشد؟
اصول حاکم بر زندگی علی علیه السّلام اصول حاکم بر زندگی انسانی که نه تنها الگوی ما، بلکه الگوی بزرگترین اولیای الهی، امامان معصوم و امام زمان ما است. اصولی قابل توجه و با اهمیت است چرا که اصولی از یک زندگی ایده آل و الگو است که می تواند تعالی بخش دیگر زندگیها باشد. اما از آنجا که یک خانواده ایده آل حاصل تلاش و روابط کلیه اعضاء آن خانواده است، در اینجا، به بررسی اصول حاکم بر زندگی علی(ع)، فاطمه(س) و حسنین(ع) و زینبین می پردازیم.
چرا مردم علی علیه السلام را رها کردند؟ ابو حامد محمد بن محمد غزالی از علماء بزرگ اهل سنت می‌نویسد: «همه اجماع و اتفاق بر متن حدیث دارند که در خطبة روز غدیرخم، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: هر کس من مولا و آقای او هستم، بعد از من علی مولی و آقای اوست. عمر فوری مبادرت به تظاهر کرد و تبریکات لازمه را در ضمن بخّ بخّ لک یا علی تقدیم کرد. پس نفس اماره بر آنان غلبه کرد و حب ریاست و جاه‌طلبی عواطف و مزایای انسانیت را از آنها سلب کرد و در سقیفه به خلیفه تراشی پرداختند و جام شراب هوای نفسانی را نوشیدند و به قهقرا برگشتند، قرآن را پشت سر انداختند و احکام و سنت پیامبر را ملعبة خود کردند.» بعد اشاره می‌کند به جریان مخالفت کردن عمر از آوردن قلم و کاغذ برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که نشان می‌دهد آنهایی که بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله با فرمایش آن حضرت مخالفت کردند، کار تازه‌ای نکردند.
جلوه هایی از سیره عملی امام علی علیه السلام حضرت امیرالمؤمنین(ع) از آن نظر یک الگوی کامل است که معصوم است. دست پرورده وحی و رسالت است و در تمام صفات ارزنده الهی گوی سبقت را از همگان ربوده، جامع اضداد است و در تمام جوانب زندگی فردی و اجتماعی، مادی و معنوی، نمونه و آینه تمام نمای اسلام است. حال می خواهیم در سال امیرالمؤمنین علی علیه السلام قدمی در گلستان سرسبز و روح بخش «سیره عملی مولا علی (ع)» بزنیم و نمونه هایی را برای الگوسازی در زندگی خود، برچینیم:
علی (ع) از زبان پیامبر (ص) در منابع اهل سنّت راستی درباره عظمت و فضائل و مقامات امیرمؤمنان علی(ع) سخن گفتن هرچند در ابتدا سهل می‏نماید ولی با مقداری فرورفتن در بحر فضائل بی‏شمار او انسان متوجه می‏شود که بیان فضائل سخت مشکل و دشوار است "که عشق اول نمود آسان ولی افتاد مشکلها" زیبا گفته خلیل بن احمد وقتی از او درباره فضائل علی(ع) پرسش شد: "کیف اصف رجلاً کتم اعادیه محاسنه و حسداً و احبّائه خوفاً و ما بین الکلمتین ملأالخائفین؛ (1) چگونه می‏توانم مردی را توصیف کنم که دشمنانش از روی حسادت و دوستانش از ترس(دشمنان) محاسن او را پنهان نمودند، در بین این دو رفتار شرق و غرب عالم محامدش را فراگرفته است.
پاسخ علی (ع) به یک پرسش اساسی این، یکی‌ از مهم‌ترین سؤالهایی‌ است که در فلسفه سیاسی‌ مطرح است. پس برای‌ مردم عادی‌ مطرح نیست؟ چرا. این پرسش برای‌ همگان مهم است و مردم کوچه و بازار نیز با زبان خاص خود در صدد یافتن جواب آن هستند. این سؤال را به تعبیر روان‌تر و روشن‌تر می‌‌توان چنین بیان کرد: آیا برای‌ رسیدن به مطلوب و مقصود خود، می‌‌توانیم هرگونه ابزار و وسیله‌ای‌ را به کار ببریم؟ به بیان دیگر، اگر هدفمان خوب باشد، آیا می‌‌توان برای‌ رسیدن به آن، از وسایل بد و پلید هم استفاده کرد؟ مثلا هدف شخصی‌ آن است که مردم را شاد کند، آیا برای‌ این کار می‌‌تواند از هر روشی‌ مثل دروغ و... بهره بگیرد؟ یا آنکه کسی‌ می‌‌خواهد به قدرت و حکومت برسد، آیا به این جهت، می‌‌تواند از نیرنگ و فریب استفاده کند؟ و ...
زیباشناسی کلام امام علی علیه السّلام درباره ی چیستی زیبایی سخن ها بسیار رانده شده است. برخی زیبایی را تناسب و هم آهنگی اجزا با کل و هم آهنگی اجزا با یک دیگر و عده ای آن را به سودمندی یا توانایی یا لذت و یا عشق تعریف کرده اند. افلاطون در مجموعه ی آثار خود گفت وگوی سقراط با هیپیاس را بیان می کند و در این رساله به بررسی تعاریف گوناگون زیبایی می پردازد. آن گاه سقراط از هیپیاس سوفیست و حقوق دان معروف آن روزگار درباره ی چیستی زیبایی پرسش می کند و او تعاریف گوناگون مذکور در سطور بالا را بیان نموده و سقراط تک تک آن ها را نقد می کند. به هر حال تعریف این حقیقت بسیار دشوار است؛ اما بی شک زیبایی یک کیفیت نگارین نمادی است که از سه ویژگی برخوردار است و موجب انبساط روح و روان آدمی می گردد. اولا ملازم با لذت است و اصولا انبساط روانی همان لذت است؛
سفارش امام علی (علیه السّلام) به فرزند نهج البلاغه به جهات متنوعی حائز اهمیت و جالب توجه است؛ از جمله در موضوعات تربیتی و اجتماعی. از این میان، نوشته وصیت گونه امیرمومنان به فرزند برومندش امام حسن مجتبی علیهما السلام است که از دیرباز مورد توجه محققان قرار گرفته و بزرگانی چند بر آن به فارسی و عربی به شعر ونثر شرح نوشته اند. حضرت در این نامه که هرچند ظاهرا خطاب به فرزند خود است، ولی در حقیقت فرزندان امت منظور است،
علی علیه السّلام از نگاه شهید مطهری فیلسوف شهیر و حکیم فرزانه، علامه شهید مطهری(ره) کتابی دارد به نام “جاذبه و دافعه علی(ع) “ این کتاب مشتمل است بر یک مقدمه و دو بخش، در مقدمه، کلیاتی درباره جذب و دفع به طور عموم و جاذبه و دافعه انسان‌هابه طور خصوص بحث شده است. در بخش اول جاذبه علی(ع) که همواره دل‌هایی را به سوی خود کشیده و می‌کشد و فلسفه آن و فایده و اثر آن، موضوع بحث قرار گرفته است. در بخش دوم، دافعه نیرومند آن حضرت که چگونه عناصری را به سختی طرد می‌کرد توضیح و تشریح شده است. استاد شهید در این کتاب ثابت نموده که علی(ع) دو نیرویی بوده است و هرکس که بخواهد در مکتب او پرورش یابد باید دو نیرویی باشد. با این مقدمه کوتاه اینک فرازهایی از دیدگاه آن شهید بزرگوار را پیرامون شناخت وی از شخصیت ملکوتی حضرت علی(ع) به صورت اختصار خواهیم آورد؛
از آدم تا خاتم ، از شیث تا علی بر طبق تواریخ اسلامی و کتب دینی گذشتگان تمامی پیامبران الهی از آدم تا به خاتم دارای وصی بوده اند. نام وصی آدم، "هبة الله" بود که به زبان عبرانی، "شیث" است. وصی ابراهیم "اسماعیل"، وصی یعقوب "یوسف"، و وصی موسی "یوشع بن نون بن افرائیم بن یوسف" می باشد که همسر موسی بر ضد او شورش نمود. وصی عیسی نیز"شمعون" نام داشت. ما در اینجا تنها به یادآوری داستان 3 تن از اوصیاء مذکور، بسنده می کنیم. یعقوبی (یکی از مورخین بزرگ اسلامی)، درباره وصیت آدم به شیث می گوید: "هنگامی که مرگ آدم فرارسید، "شیث" را وصی خود گردانید."(1) طبری (صاحب تاریخ الرسل و الملوک) نیز می گوید: "هبة الله یا به زبان عبرانی "شیث"، وصی آدم بود و وصیت او را نوشت و او در آنچه گذشت، وصی پدرش آدم بود".(2) ابن اثیر و ابن کثیر نیز در عباراتی مجزا می گویند: "تفسیر شیث، هبة الله است که وصی آدم بود و چون وفات آدم فرا رسید، شیث را وصی خود قرار داد ".(3)
امیرمؤمنان علیه‏السلام از منظر نهج‏البلاغه سیماى آفتابگون حضرت على علیه‏السلام چنان پر تشعشع است که هر چشمى را یاراى نگریستن در آن نیست، و ستیغ شخصیت و هویّت الهى او چنان فرازمند است که پاى هر راه‏پیماى سختکوش و بلند همّتى به دامن آن نخواهد رسید، و مرغ بلندپرواز اندیشه‏ها به کرانه آن نزدیک نتواند شد. على بن ابى طالب علیه‏السلام بهترین مصداق این بیت نغز است: کتاب فضل تو را آب بحر کافى نیست که تر کنم سرانگشت و صفحه بشمارم. از روزگارى که آن یگانه دهر پا به عرصه وجود گذاشت، تا به امروز هزاران زبان و قلم در مدح و ستایش ایشان به کار افتاده‏اند تا رقص‏کنان جلوه‏اى از جلوه‏هاى آن انسان بى‏همتا را به تصویر بکشند. اما چه سرّى در شخصیت آن امام همام نهفته است که همگان همچنان شیداى نیوشیدن مکارم اویند و سر به جیب تفکر در عظمت او؟!
حق بهره مندی از جامعه عاری از مفاسد اخلاقی؛ چرا و چگونه؟در خبرها اعلام شد که یک روحانی شناخته شده شرق تهران حین مشاهده اعمال ناشایست یک دختر و پسر به آنان تذکر داده که ناگهان مورد هجوم آنان قرار گرفته و در اثر ضربه وارده به چشم ایشان متأسفانه یک چشم این روحانی محترم نابینا شده است. همچنین در خبرها اعلام شده که طی روزهای گذشته حادثه تکان دهنده‌ای در خمینی شهر اصفهان روی داده است که باز حکایت از گسترش مفاسد اخلاقی در جامعه می‌کند و نمونه‌های متعدد دیگر فساد و بیماری اخلاقی که هر روزه مردم به عینه در عرصه جامعه مشاهده می‌کنند. در قبال این رویدادها ممکن است هریک از افراد بنحوی بیندیشند و راهکارهایی خاص خود ارائه کنند. نوشتار حاضر تاملی در این خصوص از منظر حقوق انسانی انجام می‌دهد تا تکالیف متقابل این حق را نیز بهتر مورد توجه قرار دهیم و در نهایت، هریک سهم خود را در تحقق حق مزبور بدرستی ایفاء کنیم. امید است این مرور فشرده موجبات تأملات عمیق تر نظری و حرکت‌های مثبت عملی شود. ‏
آمار فقط بازی با اعداد نیست!امروزه اگرچه متخصصان حوزه‌های مختلف از آمار برای توصیف وضعیت این حوزه‌ها استفاده می‌‌کنند، اما گویی در کشور ما بیشتر برای بیان وضعیت مطلوب و البته انتساب آن به وضعیت کنونی به‌کار می‌رود. چند سالی است که آمارهای ارائه‌شده مراجع مختلف کشور، به محل مناقشه‌ای طولانی و مستمر تبدیل شده است. مناقشه‌ای که در یک سر آن مسئولان کشوری (و اخیراً لشکری) و در طرف دیگر، متخصصان علوم و حوزه‌های مختلف حضور دارند.

مقالات ویژه سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)

سلام بر روح خداذکرسخن از نام امام خمینی(ره) تداعی خورشیدی است که شب ظلمانی بشر را به نور بصیرت روشن ساخت و آرامش و حیات باطن را برای اهل نظر و تشنگان کوثر عشق و معنویت به ارمغان آورد. حقیقتا در عصر تباه اندیشه بشری تنها با منظر ملکوتی امام قلوب بیمار انسانهای تشنه خداوند آرام یافت. زیرا امام تجلی صراط مستقیم اله و چشمه زلال کوثر محمدی (ص) و سفینه نجات و رستگاری انسان سرگشته معاصر بود.
دیندار روشنفکر و سیاستمدار عارفخردادماه هر سال یاد و خاطره شخصیتی را با خود دارد که به اعتراف دوست و دشمن نقش مهمی در حیات فکری- سیاسی ایرانیان داشت. وی را به حق می‌توان «آموزگار» آموزه‌های قابل توجه در عرصه فقاهت، سیاست و عرفان دانست. امام فقید توانست هم در عرصه «اندیشه» و هم در عرصه «فعل سیاسی» با نوآوری و خلاقیت، راه جدید و افق روشنی برای انسان ایرانی بگشاید. دراین باره نکات زیر قابل توجه است؛ یکی از چشمگیرترین آموزه‌های امام فقید نگاه ویژه وی برای تحول در فهم فقه موجود بود.
امام(ره) و مدل جدید حکومت داریاز زمانی که انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست در مورد علل و پیامدهای آن کتاب‌ها و مقالات زیادی نوشته شده و سخنرانی‌های مختلفی صورت گرفته است. اما این مطالعات عموما یا از جنبه ریشه‌های داخلی و خارجی آن یا مقایسه آن با سایر انقلاب‌ها صورت گرفته است. در حقیقت تمرکز مطالعات حول رشته‌های مختلف علوم سیاسی، مطالعات تطبیقی یا از منظر رویکرد جامعه شناسی تاریخی روابط بین‌الملل بوده است. به ندرت می‌توان تحلیلی در مورد انقلاب اسلامی ایران و رهبری آن، امام خمینی(ره) یافت که از منظر تئوری‌های روابط بین‌الملل به آن نگریسته باشد.
آزمون مدیران در کلام امام(ره)آموزه‌های دینی، برای آنکه اهمیت قدرت و حکومت و نقش حیاتی آن را در نگاه قدرتمندان و حاکمان بنمایاند، حقیقت آزمایش اله را در یک حوزه راهبردی به ظهور درمی‌آورد. وقتی آزمایش خداوند به صورت یک اصل و سنت ثابت و تغییرناپذیر به میان آید، همه نعمت‌ها و داده‌‌های الهی، از جان و مال و فرزندان و امکانات در حیات فردی گرفته تا قدرت و حکومت در مدیریت کلان سیاسی، مورد آزمایش قرار می‌گیرند.
ثابت قدمان پیروزنددر 14 خرداد سال 68، معمار انقلا ب اسلا می‌و موسس جمهوری اسلا می‌ایران حضرت روح الله الموسوی الخمینی، بدرود حیات گفت و عالمی را غرق عزا و ماتم ساخت. «لیک اندر مرگ مردان بزرگ- عالمی گرید چو میرد عالمی» اینک 22 سال از آن روز سخت و سنگین می‌گذرد که توجه عزیزان را به نکاتی جلب می‌نمایم.
او در میان ماستامام خمینی(ره) در میان ماست زنده‌تر از همیشه، پر فروغ تر از هر بار، بیدارتر از هر وقت و هوشیارتر از هر موقع! او به کرسی هدایت خلق تکیه زده است. او امت خود را رها نکرده، هنوز پس از گذشت دو دهه همه جا حاضر است و حکومت خود را بر قلب و ذهن ما مستحکم‌تر کرده است. امام(ره) در میان ماست، در تهران، در قاهره، در منامه، در صنعا، در غزه، در لیبی در لبنان و... همراه ما علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی و تبهکاران غربی فریاد می‌زند؛ "مسلمانان جهان به پاخیزید و حق خود را از ابرقدرت‌ها بگیرید". امام(ره) در میان ماست. همه را به تقوای اله و ترک معصیت و اطاعت از امر مولا فرا می‌خواند.
میراث تو را حفظ می‌کنیم امام!امام! ای عزیزترین! در صراط مستقیم تو گام‌های بزرگ کم بر نداشته ایم. کارهای بزرگ هم کم نشده است آن قدر که در حوزه بسیاری از علوم می‌توانیم سرمان را بالا بگیریم و بگوییم فرزندان خمینی هستیم. فرزندان مردی که افق‌های دوردست را در دسترس قرار داد، این اما بدان معنا نیست که کار تمام شد. می‌دانیم، نه، ما ایستاده ایم. پا به راه شده ایم و این را خوب می‌دانیم تا رسیدن به آن چه در خور نام تو باشد. هنوز باید مجاهده گونه بکوشیم.
سربازان به پا خاسته‌اندفرارسیدن 14 خرداد امسال معنایی دیگر خواهد داشت. 14خرداد 90 از بسیاری جهات با ایام قرینه خود در سال‌های گذشته متفاوت است و این تفاوت بی گمان خود را به رخ خواهد کشید. در تمام سال‌های گذشته وضع از این قرار بوده است که خیل عاشقان امام در سراسر جهان و بویژه درایران وقتی طلیعه 14 خرداد نمایان می‌شد حس می‌کردند دوباره فرصتی دارند برای اینکه عشق خود را به مراد عزیز تر از جانشان فریاد کنند. این عشق بویژه قلب جوانان و نورسیدگان، آنها که به چشم سر هرگز امام را ندیده و محضرش را درک نکرده‌اند، با حرارت بیشتری زبانه می‌کشید و به همین سبب هم بود که وقتی به خیل حاضران در بارگاه امام نظر می‌کردی اکثر آنها را جوانانی تشکیل می‌دادند که به سابقه نه، اما به حقیقت آنچه در دل و جانشان می‌گذشت، از بسیاری از مدعیان انقلاب انقلابی تر و از داعیه داران خط امام، به اصول و مبانی این خط پای بند تر و در راه آن پای کارترند. امسال اما چیزی فراتر از سر داده شدن فریاد عشق ودلدادگی رخ خواهد داد.
رفتار پیامبرگونه امام خمینی‌(ره)انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) یک رخداد بزرگ تاریخی و اثرگذار از دوران معاصر است که بازتاب‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن در میان ملت ایران و دیگر ملت‌های جهان بر کسی پوشیده نیست. این رخداد عظیم الهی و مردمی که امام خمینی(ره) آن را انفجار نور بر علیه ظلمت و تاریکی تفسیر کرده خیزش‌های کشورهای لبنان، فلسطین، افغانستان و عراق را در گذشته و آزادیخواهی مردم مصر، تونس، اردن، یمن، بحرین و... را در شرایط کنونی سبب شده و به عنوان یک الگو مطرح است. استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ارمغان ارزشمند انقلاب اسلامی برای مردم ایران بود.
سر دلبران در حدیث دلبرانبیست‌و‌دومین سالگرد ارتحال آن پیر سفر کرده رسیده و همچنان سخن گفتن درباره او وظیفه است و ضروری. آنچه گفته شده تکرارش ملال‌آور نیست و ناگفته‌ها نیز بسیار است. امام را از زبان‌ها و دیدهای مختلف می‌توان دید و اوصافش را شنید اما کدام چشم و کدام زبان می‌تواند ابعاد کلان سیاسی و اجتماعی آن شخصیت عظیم را بهتر و دقیق‌تر تبیین کند. گفته‌اند: خوشتر آن باشد که سردلبران‌ گفته آید در حدیث دیگران
امام خمینى از نگاه اندیشمندان خارجى «چهره حیات بخش امام خمینى در جهان اسلام، امرى غیر قابل اغماض مى‏باشد و ایشان یکى از بزرگترین شخصیت هاى قرن حاضر محسوب مى‏شوند. وى افزود: انقلاب اسلامى ایران، به رهبرى امام خمینى سبب بروز تحولات و دگرگونی هاى عظیم در جهان اسلام شد و وى چهره جدیدى از اسلام را ارائه کرد. انقلاب ایران ، درس مبارزه علیه بى عدالتى و مقابله با حکومت هاى دیکتاتورى و غیر انسانى را آموخت. » (1)
دیدگاه امام خمینی(ره) در باب آزادی امروزه آزادی در کنار مفاهیمی مانند جامعه مدنی و دموکراسی و نیز نحوه تعامل آن ها با دین, به مهم ترین سؤال و مشغله موجود در حوزه اندیشه سیاسی این مرز و بوم مبدل شده اند. بی تردید, آزادی در مفهوم امروزینش, مفهوم جدیدی است که سابقه ای در تاریخ اندیشه دینی ندارد; به دیگر سخن, ما نمی توانیم برای تحلیل چنین واژه ای از واژگان اختیار و یا حرّیت استفاده کنیم. آزادی فلسفی تحت عنوان اختیار و تفویض در مقابل جبر, از مباحث دیرین کلام و فلسفه اسلامی است. آزادی عرفانی که رهایی از تعلقات دنیوی است نیز در اندیشه عرفانی مسلمانان, سابقه ای طولانی دارد و بیش تر با عنوان حریت و آزادی مورد توجه قرار می گیرد. آزادی حقوقی با عنوان حرّ در مقابل عبد نیز گرچه در فرهنگ اسلامی, جایگاه اصیلی ندارد, اما با توجه به وجود (عبید) و (اماء) در عصر تشریع, مباحث متعددی را در آثار فقهی به خود اختصاص داده است.
آثار اجتماعی و سیاسی حج از نگاه امام خمینی حضرت امام خمینی در پیام ها و بیانات مکرر خویش به این موضوع مهم تصریح دارند و از جمله اعلام می کنند : « حج ابراهیمی محمدی » ـ صلی الله علیهما و آلهما ـ سالهاست غریب و مهجور است هم از جهات معنوی و عرفانی و هم از جهات سیاسی و اجتماعی و حجاج عزیز تمامی کشورهای اسلامی باید بیت خدا را در همه ابعادش از این غربت در آورند. اسرار عرفانی و معنوی اش به عهده عرفای غیر محجوب و ما اینک با بعد سیاسی و اجتماعی آن سروکار داریم که باید گفت فرسنگها از آن دوریم . ما مامور به جبران مافات هستیم . » (5 )
امام خمینی الگوی عملی در مصرف صحیح نگرشی بر اصل پرهیز از « اسراف در خرید » در سیره و روش امام خمینی اصلاح الگوی مصرف نه امری سطحی و شعاری است که بزودی فروکش کند و هر فرد از آحاد جامعه به راه خویش رود و به کار خویش مشغول شود و دیگر بار همان روند و روش های گذشته تداوم یابد و نه ضرورتی است که به مقطعی خاص از حیات جمعی محدود گردد و تلاش و فعالیتی چه در ابعاد فکری و نظری و چه در جنبه های رفتاری و عملی انجام شود و از این پس همه چیز به فراموشی گراید و از ذهن و فکر خارج شود که گویی چنین موضوع و ضرورتی در عینیت جامعه و کشور وجود خارجی ندارد
اهداف و آثار نهضت عاشورا در اندیشه های امام خمینینهضت بزرگ و تاریخساز عاشورا خونی است جوشان و همیشه در جریان و عامل حیات جاودان . این حرکت پر شور و حماسه ساز عامل بقای اسلام و تداوم تعالیم و ارزش های والای آن در بستر زمان است و اگر نبود این انقلاب خونین و مقدس که به تقابل با « باطل » برای احیای « حق » پرداخت اثری از دیانت باقی نمی ماند. زیرا آنچه تحت عنوان « اسلام اموی » در سطح جامعه اسلامی تبلیغ و ترویج می شد پوسته ای از دین بود و در تضاد و تعارض آشکار و صریح با « اسلام نبوی و علوی » قرار داشت که اصل و اساس دین مبین را تشکیل می دهد و عامل رشد و کمال و آگاهی مردم و دینداری صحیح با متسری نمودن آثار جلوه های مختلف قوانین و تعالیم اسلام در همه شئون حیات فردی اجتماعی فرهنگی اخلاقی عبادی تربیتی سیاسی و اقتصادی انسان به شمار می رود.
پند نامه ای سیاسی از امام خمینی برای نسل امروز حضرت امام خمینی به طور معمول و متداول سعی می کرد از نزدیکان خود سخنی در تایید نگویند و در برابر فضای مسمومی که علیه آنان ایجاد می شد دفاعی انجام ندهند چنان که خود متذکر می شدند : « اینجانب هیچ گاه میل نداشته و ندارم که درباره نزدیکان خود سخنی بگویم یا دفاعی کنم . » (1 )
جایگاه مرجعیت عظام در گفتار و رفتار امام خمینی یکی از خصال زیبا و از روش های عبرت زا و پسندیده حضرت امام خمینی در طول دوران حیات و در تمام مراحل نهضت اسلامی ـ چه قبل و چه بعد از پیروزی ـ اکرام خاص و بزرگداشت ویژه مراجع توسط این رهبر روشن ضمیر بود. مراجع و فقهای اسلام در فکر و عمل امام خمینی جایگاهی رفیع داشتند و منزلتی خاص را به خود اختصاص داده بودند به گونه ای که رهبر کبیر انقلاب بهترین واژه ها و تعابیر و جملات را در اکرام آنان به کار می بردند و همواره به عظمت و بزرگی از این استوانه های فقاهت و معنویت یاد می کردند.
فقر ستیزی و محرومیت زدایی در اندیشه و روش امام خمینی برخی از واقعیت های اجتماعی به حدی نمایان و مشهود می باشند که هیچ جایی برای تردید و ابهام و انکار باقی نمی گذارند و به سرعت و صراحت هر ناظر را به اذعان و اعتراف می رسانند. علت اصلی این وضوح و نمایانی و تایید قطعی دل و دیده درباره وقایع مزبور را باید تجلی عملی آنها دانست که هرگز نمی توان واقعیت های به ظهور و بروز درآمده را نفی و انکار نمود و آنچه را که چشم آن را مشاهده نموده و تصویر آن را به مغز ارسال داشته و به تایید رسانده است نفی کرد و در انکار نشست .
دیدگاه های امام خمینی درباره ضرورت مسئولیت پذیری روحانیت متعهد وقتی فرهنگ پویا و جامع و همه سونگر اسلامی وظایف و مسئولیت های مسلمین را در امور عبادی محدود نمی کند و عمل به تعالیم اجتماعی و سیاسی اسلام را در کنار سایر جنبه ها و جلوه های قوانین این دین زندگی ساز ضروری می داند طبیعی است که این « اصل » به صورت مسئولیت های بزرگ و حیاتی پیش از همه و بیش از دیگران بردوش عالمان و فقیهان اسلامی سنگینی می کند و هم آنان هستند که باید در پذیرش وظایف و تعهدات اجتماعی و سیاسی و حضور در عرصه های گوناگون حیات جمعی برای برنامه ریزی و تدبیر و راهبرد جامعه احساس مسئولیت کنند.
مسیر تداوم انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینیآنچه پیش روی دارید گزیده ای است از دیدگاه های حضرت امام خمینی درباره شیوه های استمرار انقلاب اسلامی و بقای نظام اسلامی . اگرچه در مجموعه رهنمودها و اندیشه های امام خمینی راه و روش های تداوم نهضت و نظام اسلامی به آنچه در این گزیده آمده است محدود و محصور نمی شود لکن باید اذعان داشت که همواره در هر پیام و کلام و رهنمود و هشدار از آن پیشوای الهی شاهراه اصلی تداوم انقلاب و بقای نظام همین روش هایی است که در این گزیده تقدیم شما خوانندگان گرامی می شود.
امام خمینی و مقابله صریح با هتک حرمت مراجع و بزرگان دینبرخی از وقایع تلخ و ناگواری که در گوشه و کنار جامعه و کشور اسلامی رخ می دهد بسیار آفت زا و آسیب رسان می باشند و برای این نسل و نسل های آینده تهدید و خطر به شمار می روند و به همین دلیل نباید از کنار آنها گذشت و دیده فرو خوابانید و به تغافل و تسامح گرفتار آمد. درستی این سخن و تمثیل وقتی بیشتر ادراک می شود که می بینیم مشابه همین حرکات کور در گذشته نیز به وقوع پیوست و متاسفانه چون مقابله سریع و صحیح با آن نشد امروز تداوم یافت و مشکل و رنج ایجاد نمود. با این وصف این یک اصل پذیرفته و کاملا موافق با تعالیم دینی می باشد که باید با این حرکات زشت و خطرناک با روش « پیشگیری » و همراه با تعقل و درایت مقابله شود
امام خمینی(ره) و مدّعیان دروغین ارتباط با امام زمان(ع) چند نفر، ادّعای عرفان داشتند و اذعان می‌کردند که با امام زمان(ع) ارتباط دارند. برخی از مسئولان مملکتی، پس از شنیدن این ادّعاها، معتقد بودند باید این قضیه روشن شود تا چنانچه ادّعای این افراد، کذب و دروغ بود، موضوع افشا شود تا کسی به انحراف و اشتباه نیفتد. سرانجام با وساطت دو تن از مسئولان نظام، این چند نفر اجازه ملاقات با حضرت امام(ره) پیدا کردند. حضرت امام(ره) در همان لحظات اوّل، به ریاکاری آنان پی بردند و با اشرافی که داشتند جهت روشن شدن موضوع، سه سؤال را مطرح کردند.
ارزیابی ابعاد شخصیتی امام خمینی(قسمت دوم) «فقاهت امام(رحمه الله») در فهم مسائل سیاسی نقش بسیاری داشت؛ چرا که باعث می‌شد ملت بدانند که حرکت او در میدان سیاست همچون فعالیتهای روزمره و عبادی اوست. امام(رحمه الله) به عنوان فقیه ـ و نه یک سیاستمدار ـ موفق شد سیاست را تابع خطوط ترسیم شده کلّی و تفصیلی فقه درآورد و حسی را در مردم بوجود آورد که هنگام رعایت قوانین کشور یا دفاع از نظام، چنین احساس کنند که در حال ادای واجبات عبادی ـ همانند نماز و روزه ـ هستند، یا از ارتکاب برخی معاصی ـ مانند شرب خمر ـ پرهیز می‌کنند
ارزیابی ابعاد شخصیتی امام خمینی (قسمت اول)یکی از بزرگترین خصوصیات امام(رحمه الله) عدم دوگانگی در شخصیت بود. ایشان از اولین روزهای زندگی، فردی بیدار دل بود که واقعیت دردناک مسلمانان را ـ خصوصاً در ایران ـ لمس کرد و قواعد بازیهای سیاسی دول مستکبر ـ اعم از شوروی، بریتانیا و آمریکا ـ در سیطره بر ایران و تأثیرات این بازیها بر مسائل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی ایران را درک نمود. به همین علت در وجدان امام(رحمه الله) نوعی نگرانی دینی _ خصوصاً در مسائل سیاسی _ پدیدار شد و حوادث گوناگون وی را به تفکّر وا داشت. در ابتدای امر، نگرانی ایشان در حد یک احساس درونی بود؛ اما به تدریج به موازات رشد ایشان در حوزه، دامنه این نگرانی‌ها وسعت یافت. با رسیدن ایشان به درجه اجتهاد [ مرجعیت] و امکان تاثیرگذاری، از این موقعیت ویژه برای بیدار نمودن ملت استفاده نمود وجهت حرکت به سوی هدف بزرگ اقدامات وسیعی انجام داد.
حضرت امام خمینی در نگاه آیت الله العظمی فاضل لنکرانی « در امام خمینی ذوب شوید همان گونه که او در اسلام ذوب شد. » این جمله تاریخی از شهید مجاهد آیت الله سید محمد باقر صدر می باشد که خطاب به شاگردان و یاران خویش و ملت مسلمان و مبارز عراق اعلام نمود. عالم وارسته و نستوه شهید آیت الله سید محمد باقر صدر خود به این توصیه عمل نمود و با ذوب شدن در امام خمینی نهضت و حرکت مقدسی را در عراق بنیان نهاد و تا پای جان برای تحقق آن تلاش کرد و سرانجام در این راه مقدس به شهادت نائل آمد.
خروش کوبنده امام خمینی علیه قرارداد استعماری کاپیتولاسیوناین خروش امام خمینی به گونه ای حائز اهمیت و دارای نقش بنیادی و زیر ساختی در ایجاد « استقلال » و صیانت از هویت و موجودیت سرزمین ایران محسوب می شود که نسل های آینده باید در اوراق تاریخ به بازخوانی و پیام گیری از آن برای حرکت در مسیر صیانت از استقلال کشور بپردازند و از این بالاتر مادران باید در گوش کودکان آرامش یافته در گهواره ها قصه های آزاد مردی و دلاوری و تهاجم امام خمینی علیه سلطه بیگانگان و عوامل آنان که استقلال این سرزمین را به حراج گذاشته بودند زمزمه کنند و به آنها بیاموزند که اگر ایران اسلامی در اوج عزت و شرف و با استقلال کامل و به دور از سیطره قدرتهای بیگانه سربرآسمان می ساید و بر بلندای قله رهایی نشسته و مستقل و آزاد تنفس می نماید وامدار امام خمینی و نهضت عظیم و پرشور او در رها کردن ایران از زنجیرهای ثقیل و سنگین اسارت هستیم و آن رجل عظیم القدر الهی بود که با تکیه بر قدرت لایزال خداوند بر جبهه متحد کفر و شرک و نفاق جهانی شوید و در اوج بهت و شگفتی مردم دنیا رژیم ستمشاهی را با تمام حمایت های پیدا و پنهان و گسترده قدرت های استعماری سرنگون کرد و نظام حکومتی اسلام را که آزادی و استقلال وطن از سلطه بیگانگان از اهداف اولیه آن است جایگزین نمود.
ضرورت آزاداندیشی و تضارب افکار از نگاه امام خمینی ـ حضرت امام خمینی اعلام می کند«کتاب های فقهای بزرگوار اسلام پر است از اختلاف نظرها و سلیقه ها و برداشت ها در زمینه های مختلف نظامی فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و عبادی تا آنجا که در مسائلی که ادعای اجماع شده است قول و یا اقوال مخالف وجود دارد و حتی در مسائل اجماعی هم ممکن است قول خلاف پیدا شود.» (1) اولین رهنمود ژرف امام خمینی انتقال این شناخت و بینش به جامعه ـ به ویژه جریان های فکری در متن حوزه های علمیه و مراکز پژوهشی و دانشگاهی و شخصیت های علمی حاضر در عرصه مدیریت سیاسی و حکومتی کشور ـ می باشد که فقهای بزرگ و اسلام شناسان جامع نگر اسلامی آزادانه دیدگاه ها و اختلاف سلایق و نظرهای خود را در آثار گرانسنگ خود در موضوعات گوناگون مطرح کرده اند و این اختلاف نظرات به حدی زیاد است که حتی در مسائل مورد اجماع نیز رد پایی از آنها می توان یافت و با این وصف
نگاه امام خمینی به جایگاه حاکمان در نظام اسلامی برای کسانی که انقلاب اسلامی را درک نکرده اند و یا کسانی فرصت مطالعه و مراجعه به افکار و اندیشه های امام خمینی (س ) و نزدیکترین و موثرترین یاران و شاگردان ایشان ـ شهیدان والامقام آیت الله مطهری و آیت الله بهشتی (اعلی الله مقامهما) را کمتر پیدا کرده اند تشریح نگاه امام و یاران برجسته ایشان به جایگاه حاکمان اسلامی جالب خواهد بود. مقایسه این نگاه با نگاه کسانی که معتقد به جایگاهی فراتر از آنچه در نگاه امام خمینی برای حاکمان قائل هستند می تواند نکات مهمی را آشکار نماید و در عمل نیز تفاوت های زیادی را نشان دهد.
تأثیر اندیشه‌های حضرت امام (ره) بر جنبش‌های اسلامی معاصرتا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جهان به صورت 2 قطبی مطرح بود و بقیه کشورها اقمار این 2 قطب محسوب می‌شدند. لذا روابط کشورهای اسلامی با یکدیگر بر مبنای روابط اقماری 2 قطب با یکدیگر صورت می‌گرفت. در این بین گاهی کشورهای اسلامی موفق به ایجاد اتحاد بین یکدیگر در سطح منطقه‌ای می‌شدند و هدف‌های ملی خود را در این سطح دنبال می‌کردند. از عناصر اصلی مقوم این اتحاد منطقه‌ای تکیه بر ناسیونالیسم عربی برای حل مشکلات جامعه عربی در عرصه‌های مختلف بود. بنابراین جنبش‌های اسلامی در منطقه و حتی داخل کشورهای اسلامی متأثر از ناسیونالیسم بودند
دیدگاه های امام خمینی درباره اقتصاد تنگناهای معیشتی و حمایت از محروممشکلات اقتصادی و تنگناهای معیشتی همواره عامل رنج مردم جامعه وموجب وارد آمدن مشقت های مکرر به محرومان بوده است به گونه ای که لحظات زندگی را ـ که باید با آرامش فکر وروح و آسایش تن وجسم همراه باشد و در رفاه نسبی و متعادل طی شود ـ با تلخی و ناگواری سپری می نمایند و از این طبیعی ترین حقوق الهی خویش محروم می گردند

اخبار حوادث ایران و جهان

ترجمه ایمیل دست همسر را رو کرد این زن 30 ساله گفت: 6 سال پیش از طریق خاله‌ام با مردی به نام محمود آشنا شدم که 20 سال از من بزرگ‌تر است. خاله‌ام می‌گفت در یک میهمانی با محمود آشنا شده و او گفته که پس از مرگ همسر سوئیسی‌اش به دنبال یک زن خوب ایرانی می‌گردد تا با او ازدواج کند و خاله‌ام نیز مرا به او معرفی کرده بود.
افشای قتل دختر فراری در خانه شیطان الهام که بشدت از علی و علیرضا می‌ترسید، گفت: آنها از سارقان سابقه‌دار و مجرمان حرفه‌ای هستند و چند روز قبل هم یک دختر فراری به نام سپیده را به خانه آوردند و پس از آزار و اذیت و ضرب و شتم شدید دختر بیچاره را وادار به مصرف مواد مخدر کردند. اما ساعتی بعد سپیده جان باخت آنها هم جسدش را در صندوق عقب خودروی پیکان مسروقه گذاشته و از خانه بیرون رفتند. بعد هم با تهدید از من خواستند سکوت کنم وگرنه...
مزاحم تلفنی خانم معلم، آشنا بود پرونده با شکایت یک خانم معلم به جریان افتاد. این فرد با شکایت به شعبه 8 دادسرای عمومی ارومیه گفت: حدود یک سال است شخصی ناشناس به خانه و موبایل من زنگ زده و مرا به عناوین مختلف مورد فحاشی قرار می‌دهد. کار به جایی رسیده است که همسرم نیز به من مشکوک شده و حتی ممکن است کار به جدایی بکشد. هر چه فکر می‌کنم نمی‌فهمم چه کسی ممکن است قصد آزار مرا داشته باشد .
حمله دزدها به آگهی‌دهندگان روزنامه زن جوان وقتی مقابل بازپرس شعبه‌هشتم دادسرای جنایی قرار گرفت به بازپرس قندی‌زاده گفت: به دنبال چاپ آگهی فروش لوازم خانه در یکی از روزنامه‌ها در غیاب همسرم، زنی پس از تماس تلفنی عنوان کرد خریدار لوازم است و با گرفتن نشانی منزلمان، ساعتی بعد به خانه‌ام آمد و پس از دیدن لوازم و پرسیدن قیمت، خانه را ترک کرد.
دوست خائن روانه زندان شد دوست خیانتکار که با سوء‌استفاده از رابطه دوستی‌اش اقدام به فروش مال غیر و کلاهبرداری کرده بود روانه زندان شد. چندی پیش فردی با مراجعه به دادسرا و طرح شکایتی گفت: مدتی قبل یکی از دوستانم سند منزلم را در سعادت‌آباد از من برای آزادی برادرش گرفت و من با توجه به اعتمادی که به او داشتم سند را در اختیارش قرار دادم.
جزئیات سرقت از بانک کارآگاهان در گام بعدی به تحقیق از کارمندان بانک پرداخته و تلفن‌های آنها را قبل و بعد از سرقت ردیابی کردند تا اینکه مأموران به مجید - خدمتکار بانک - مشکوک شدند، اما هیچ مدرکی علیه او نبود. با این وجود در شاخه دیگر عملیات شماره‌های 600 برگ تراول‌چک 100 هزار تومانی سرقت شده از گاوصندوق به تمام بانک‌های کشور اعلام شد تا شاید سرنخی را به دست آورد.
بی‌گناهی تازه عروس در پاپوش خواهرشوهر یک زن که در پاپوشی از سوی خواهر شوهرش دزد جواهرات خانگی‌شان شناخته شده بود با حکم قاضی تبرئه شد. مادر و دختری ادعا کرده بودند عروسشان جواهرات 10 میلیونی آنان را به سرقت برده است.
جست‌وجوی زندگی سیاه در جشن تولد شماره را به خواهرم دادم، خواهرم تماس گرفت و با کلک و حربه شماره تلفن خانه دوست نیلوفر که تولدش بود را گرفتم. خواهرم فهمید که نیلوفر تولد پسر رفته و زنگ زد و باز توانست از آن پسر آدرس بگیرد. با خواهرم به آن آدرس رفتیم و خواهرم بالا رفت. سه دختر و 15 پسر آنجا بودند. نیلوفر لباس‌هایی به تن داشت که حتی برای من که شوهرش بودم، ‌نمی‌پوشید. مرا صدا کرد، رفتم بالا و تمام شیشه‌های آنجا را شکستم و خودزنی کرد و سر نیلوفر داد زدم
حبس ابد برای فوتبالیست افیونی وکیل مدافع «علی‌ـ الف» خاطرنشان کرد: بر اساس رای صادره ار سوی شعبه 30 دادگاه انقلاب، موکلم درباره اتهام نگهداری هروئین با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم و از اتهام استفاده از محل سکونت در جهت تولید و توزیع مواد مخدر، تبرئه شد و درباره اتهام استعمال شیشه و نگهداری آن قرار عدم صلاحیت به صلاحیت دادگاه عمومی صادر شد.
جزئیات حادثه در بزرگترین پتروشیمی ایران قدرت الله نصیری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کشته شدن دو نفر از کارکنان مجتمع پتروشیمی بندر امام در حادثه امروز این مجتمع گفت: صبح سه شنبه در حین انجام عملیات تعمیراتی یکی از کارکنان این واحد پتروشیمی در یک مخزن پلی اتیلن سقوط می کند که یکی از آتش نشانان نیز برای نجات این فرد در داخل این مخزن سقوط می کند.
مشکلات دوران نامزدی گریبان دختر جوان را گرفت بالاخره مراسم سالگرد پدربزرگ مهران برگزار شد و ما برای انجام آزمایشات قبل از ازدواج خودمان را آماده کردیم اما مهران خودش را کنار کشید. او تحت تاثیر حرف های یکی از دوستانش که همسرش را طلاق داده به من تهمت های ناروا می زند و می گوید حتما با فرد دیگری در ارتباط بوده ام و ...!
حمله معترضین سوری به اتوبوس زائرین تظاهر کنندگان خشمگین در سوریه به یک اتوبوس متعلق به زائران در یکی از شهرهای سوریه حمله ور شدند و با شکستن شیشه‌های اتوبوس اقدام به غارت کردن اجناس موجود در ساک‌های زائران نمودند.
فوتبالیست قدیمی به حبس ابد محکوم شد سیدمهدی حجتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: اتهامات موکلم در پرونده نگهداری بیش از 40 گرم هروئین، استفاده از محل سکونت جهت تولید و توزیع مواد مخدر و استعمال شیشه و نگهداری آن عنوان شده بود و نماینده‌ مدعی‌العموم درخصوص اتهام نخست درخواست مجازات اعدام و در مورد دو اتهام دیگر تقاضای مجازات قانونی کرده بود.
دزدان خشن شاهرگ راننده «پراید» را بریدند! ۲ تن از اعضای سابقه دار یک باند سرقت به عنف که به قصد سرقت خودروی پراید شاهرگ گردن راننده را با چاقو بریده بودند دستگیر شدند و تلاش کارآگاهان برای دستگیری متهم فراری این باند ادامه دارد. چند روز قبل زوج جوانی به همراه یکی از آشنایانشان که کارگر باغی در منطقه ویرانی مشهد بود به باغ مذکور رفتند و در حالی که مشغول استعمال موادمخدر شیشه بودند نقشه سرقت یک خودرو برای تامین هزینه های اعتیادشان را طرح کردند.
مالباخته‌ها با دیدن دزدها خود را به خواب می‌زدند در تحقیق از مالباختگان معلوم شد، برخی از آنها نیمه‌شب با مشاهده سارقان هنگام سرقت اموالشان، از ترس خود را به خواب زده‌اند. از تابستان سال گذشته چند فقره شکایت در شعبه 17 پلیس آگاهی تهران مطرح بود که نشان می‌داد 3 سارق نیمه‌شب‌ها با ورود به منازل در شمال و شمال غرب تهران، اموال مردم را سرقت کرده‌اند.
تلفن همراه ، پلیس را به دزد حرفه ای رساند همزمان با افزایش سرقت از آپارتمان‌های شهر تبریز در روزهای تعطیل، تیمی از کارآگاهان مبارزه با سرقت، تجسس برای شناسایی و دستگیری سارق را آغاز کردند. بررسی پرونده‌ها نشان می‌داد تمام سرقت‌ها از سوی یک سارق حرفه‌ای صورت گرفته و او حتی به آپارتمان‌های دارای نگهبان هم دستبرد زده است.
عزت الله سحابی درگذشتعزت‌الله سحابی رئیس شورای فعالان ملی - مذهبی نیمه شب گذشته پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت. به گزارش خبرگزاری فارس، عزت‌الله سحابی که چندی پیش پس از سکته مغزی به بیمارستان پارسیان تهران منتقل شد، طی یک هفته دو مرتبه تحت عمل جراحی قرار گرفت اما پس از عمل به کما رفت.
دزدی با شیوه موش کور! دزد سابقه‌داری که با سوراخ کردن دیوار مغازه‌ها، پول‌های موجود در گاوصندوق‌ها را سرقت می‌کرد، پس از دستگیری در شهر نیشابور به سرقت ناموفق از بانکی در این شهر نیز اعتراف کرد.متهم چند روز پس از سرقت، دوباره به آن محل می‌رفت تا در پرس و جو از مردم بداند ماموران دزد را شناسایی کرده‌اند یا نه؟ رسیدگی به این پرونده اسفند سال گذشته هنگامی در دستور کار پلیس آگاهی نیشابور قرار گرفت که مردی مغازه‌دار از سرقت پول‌های گاوصندوقش خبر داد.
سرمایه برباد رفته میلیاردی در برج خیالیوی به بازپرس گفت: متخصص رژیم درمانی و مدیر عامل یک مؤسسه پژوهشی هستم که چند ماه قبل برای یک سفر تحقیقاتی به دوبی رفتم. هنگام سفر نیز در هواپیما با مرد جوانی آشنا شدم که ظاهری آراسته داشت و ادعا می‌کرد از سرمایه‌گذاری در یک پروژه در دبی میلیون‌ها تومان نصیبش شده و به همین خاطر برای سرمایه‌گذاری در یک پروژه جدید مرا ترغیب به مشارکت کرد.
برق طلاهای زن باردار، چشم قاتل را کور کردرئیس‌پلیس آگاهی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: از زمان وقوع حادثه تیم مجربی از کارآگاهان جناحی این پلیس پیگیری پرونده را آغاز کردند که در تحقیقات گسترده و میدانی انجام شده و اقدامات امنیتی، 160 نفر از افرادی که با مقتول در ارتباط بودند شناسایی شدند؛ با هماهنگی با مقام قضایی تحقیقات از این افراد انجام شد.
ردیابی باند سودجویان پیامکیتعدادی از سودجویان در ارتباط با تخلفات پیامک‌های جایزه‌آور در سیستان و بلوچستان دستگیر شدند. برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب با ارسال پیامک جایزه‌آور می‌کوشند تا مشترکان تلفن همراه اول را برنده طرح نوید معرفی و سپس اقدام به کسب اطلاعات شماره حساب مشترک ‌کنند.
دختر جوان در دام دوستان برادر بی‌غیرت میلاد مقداری پول و موادمخدر از دوستان لاابالی خود گرفت و در حالی که به چشمانم خیره شده بود گفت: آماده شو باید همراه دوستانم به خانه آن ها بروی و کارهای شان را انجام بدهی. او وقتی با مخالفتم رو به رو شد به طور وحشیانه ای کتکم زد و دوستان شیطان صفت او با توسل به زور و تهدید مرا سوار خودرو خود کردند و به خانه ای که نمی دانم کدام نقطه مشهد بود بردند و زندانی ام کردند. من سه روز در آن لانه شیطانی زندانی شدم و...
2 پزشک قلابی، معافیت پزشکی می‌فروختند2 پزشک قلابی که با همدستی یک جاعل حرفه‌ای برای مشمولان سربازی، برگه‌های معافیت پزشکی جعلی صادر می‌کردند، دستگیر شدند. روزهای پایانی اردیبهشت امسال مردی جوان برای دریافت کارت پایان خدمت سربازی به سازمان نظام وظیفه شهرستان شهریار رفت که ماموران به برگه گواهی معافیت پزشکی او مشکوک شدند. با استعلام از بیمارستان شهر معلوم شد این گواهی جعلی است.
2 شیطان‌ صفت بالای دارمرد شیطان‌صفت پس از محاکمه به اعدام در ملأ عام محکوم شد که این حکم به تأیید قضات شعبه 14 دیوان عالی کشور رسید. دومین اعدامی «الف – نمک‌چی» نام داشت که دختر 9 ساله‌ای را به بهانه‌ای به خانه کشانده و او را مورد آزار و اذیت قرار داده بود.
توطئه یک زن برای پنهان ماندن راز دزدی 9 شب یکم اردیبهشت ماه سال جاری یک آتش‌سوزی در پارکینگ مجتمع مسکونی در فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت‌الله کاشانی به ایستگاه آتش نشانی اعلام شد که با حضور ماموران در محل و اطفای حریق، کارشناسان ایستگاه آتش سوزی در بررسی‌های خود اعلام داشتند که خودرو به صورت عمدی دچار حریق شده است.
قصاص و حبس ابد مجازات مأموران خطاکاربا گزارش موضوع به بازپرس کشیک قتل تهران، دو مأمور کلانتری بازداشت شده و شلیک گلوله‌ها را پذیرفتند اما برای تشخیص آنکه سلاح کمری یا کلاشینکف باعث مرگ راننده فراری شده است کمیسیون اسلحه‌شناسی تشکیل و دو متهم به دلیل شلیک‌های غیراصولی بازداشت شدند. این در حالی بود که تیراندازی خارج از حوزه استحفاظی صورت گرفته بود و سرباز وظیفه‌ ادعا می‌کرد به دستور استوار مافوقش ناچار به تیراندازی شده است
مرد روانی خانه را آتش زد و عابر را گروگان گرفتچند شب پیش زنی با سامانه آتش‌نشانی 125‌ مشهد تماس گرفت و از آتش‌سوزی خانه همسایه‌اش در منطقه قاسم‌آباد خبر داد. دقایقی بعد ماموران آتش‌نشانی عازم محل حادثه شدند و با توجه به این‌که اعضای این خانواده به کمک همسایه‌ها نجات یافته بودند؛ به منظور مهار آتش‌ خواستند وارد محل حادثه شوند که مردی چاقو به دست راهشان را سد کرد.
اشک‌های تمساح در بازسازی چهار جنایتعامل قتل‌عام خانوادگی در شیراز در بازسازی صحنه قتل با پشیمانی به گریه افتاد. ساعت 12 و 40 دقیقه چهارشنبه 21 اردیبهشت، ماموران پلیس شیراز از جنایتی هولناک باخبر شدند. با توجه به حساسیت موضوع، چند تیم پلیس به سرپرستی رئیس‌ پلیس آگاهی همراه بازپرس ویژه قتل راهی محل جنایت شدند.
ازدواج مجدد با شناسنامه خواهر به گزارش اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا، سرهنگ به‌گذر رئیس پلیس آگاهی استان همدان درخصوص این خبر گفت: در پی اطلاعات مردمی مبنی براین که فردی با جعل شناسنامه خود ازدواج مجدد کرده است، کارآگاهان پلیس آگاهی اقدامات خود را برای صحت موضوع آغاز کردند که در ادامه تحقیقات فردی با هویت مهناز شناسایی و به پلیس آگاهی انتقال یافت.
آدم ربایی ناکام دو مرد غیرعادی دادستان رفسنجان گفت: اعضای یک باند آدم‌ربا در رفسنجان دستگیر شدند اما متهم اصلی همچنان تحت تعقیب قرار دارد. محمود علیزاده اظهار داشت: دو راکب موتورسیکلت در اوایل خرداد ماه به قصد ربودن دو زن که پیاده‌روی می‌کردند، در خیابان پرسه می‌زدند که یکی از زن‌ها متوجه این جریان می‌شود و فرار می‌کند.

اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

رکورد سرعت انتقال اطلاعات شکست دانشمندان آلمانی موفق شدند رکورد سرعت انتقال داده را بشکنند و با یک پرتولیزر 26 ترابایت اطلاعات که معادل 700 دی وی دی است را منتقل کند. به گزارش ایسنا دانشمندان موسسه فن‌آوری کارلسروهه آلمان اعلام کردند که رکود سرعت انتقال داده را در جهان شکسته‌اند و به سرعت 26 ترابایت در ثانیه رسیده‌اند. این حجم از اطلاعات با یک پرتولیزر به فاصله 50 کیلومتری منتقل شد؛ در این روش انتقال پرتوی لیزر به جریان‌های رنگی مختلفی تقسیم می‌شود.
آغاز ساماندهی IP آدرس های ایرانیبا افزایش تعداد کاربران ارتباطی و درخواست مشترکان برای استفاده از خدماتی مثل وای فای، وایمکس، RFID و بلوتوث و نیز اتمام ظرفیت نسخه 4 آدرس های عددی در دنیا استفاده از نسخه 6 این پروتکل- IPV6 به عنوان بهترین راه حل با حداکثر ظرفیت در دستور کار قرار گرفته است. IPV6 سیستم جدید آدرس دهی بر اساس پروتکل اینترنتی است که می تواند تعداد آدرسهای اینترنتی را نسبت به IPV4 تا چندین برابر افزایش دهد. به این معنی که نسخه 4 آدرسهای عددی اینترنتی تنها می توانست حدود 3/4 میلیارد آدرس اینترنتی ایجاد کند اما نسخه 6 این پروتکل می تواند از دو هزار و 128 میلیارد آدرس اینترنتی پشتیبانی کند و بر این اساس IP های بیشتری ایجاد شود.
تصاویری از جدیدترین نوع تلفن هوشمند تصور کنید موبایلتان در حال زنگ خوردن است اما به دلیل اینکه در زیر تشک مبل فرو رفته، یا دست شما خیس یا چرب است نمی‌توانید گوشی خود را پاسخ دهید. در چنین شرایطی چه واکنشی نشان می‌دهید؟ مهندسان دانشگاه پوستدام در آلمان برای چنین شرایطی راهکار جالبی ابداع کرده‌اند که با آن، می‌توان جای کلید پاسخگویی، کلید روشن کردن پیغام گیر یا روشن کردن بلندگوهای گوشی را روی کف دست فشار داد تا این کلیدها روی گوشی فعال شوند.
عرضه نسل جدید سیم‌کارت‎ به بازاراز آنجایی که استفاده از نسل جدید گوشی‌ها و ابزارهای ارتباطی، مستلزم دارا بودن سیم‌کارت‌های ویژه این دستگاه‌ها در سایز کوچکتر است، "میکروسیم"های ویژه ایرانسل در اندازه کوچک و سازگار با گوشی‌ها و ابزارهای ارتباطی نسل جدید همچون iPad و iPhone به علاقه‌مندان به فناوری‌های جدید عرضه شد.
طعمه جدید هکرها علیرغم هشدارهای داده شده هنوز راه حلی برای این مشکل وجود ندارد و به نظر می رسد سریع ترین راه حل به روزرسانی مرورگرهای اینترنتی باشد.
مجروح شدن چهار نفر در صف خرید آی‌پد 2 آی‌پد 2 به تازگی وارد بازار چین شده و برای خرید آن مردم این کشور در مقابل فروشگاه‌های اپل صف‌های طولانی می‌کشند. این آی‌پد نسبت به نسل پیشین آی‌پد دارای امکانات بیش‌تری است به عنوان مثال از ضخامت کم‌تری برخوردار و وضوح تصویر صفحه لمسی آن نیز بیش‌تر است.
رکورد انتقال اطلاعات شکسته شددانشمندان فیبر نوری جدیدی طراحی کرده‌اند که قادر است 100 ترابیت را در هر ثانیه منتقل کند. به گزارش برنا، به نقل از پاپ سای، دو گروه تحقیقاتی به صورت مجزا برای شکستن رکورد انتقال داده در فیبرهای نوری تحقیق و بررسی کرده‌اند. نتیجه تلاش‌های آن‌ها باعث شد تا برای اولین بار سرعت باور نکردنی 100 ترابیت در هر ثانیه در انتقال داده ثبت شود.
موبایل به نازکی یک کاغذ! این تلفن همراه باریک که PaperPhone (تلفن کاغذی) نام دارد نسخه ای جدید و انعطاف پذیر از "جوهر الکترونیک" (e-ink) است. "جوهر الکترونیک" نوعی از نمایشگرهای دیجیتال است که در حال حاضر در پخش کننده های کتاب الکترونیک برای مثال "کیندل" محصول شرکت آمازون به کار رفته اند.
وضعیت اینترنت و حقوق کاربران در ایرانعصر حاضر که به عصر فناوری و اطلاعات معروف است کشورها و ملت هایی در راس هرم توسعه قرار می گیرند که خود را در روند تحولات عرصه فناوری قرار داده اند. شاه بیت این تحولات که در چند دهه اخیر سبب پیشرفت غیرقابل باور بشری گشته مقوله اینترنت است.
نصب یک میلیون و300هزارخطADSLشرکتهای ارائه کننده خدمات اینترنت پرسرعت موفق شدند با پایان یافتن برنامه چهارم توسعه، اهداف مدنظر در این برنامه را برای تحقق نصب یک میلیون و 250 هزار پورت پرسرعت اینترنت محقق کنند و آماده ارائه 12 میلیون خط اینترنت پرسرعت شوند.
چند درصد ایرانی ها مخاطب ماهواره هستند؟ بر اساس نظرسنجی‌های به دست آمده مردم کشور هنوز به تلویزیون و فیلم دیدن گرایش دارند، در عین حال حدود 60 درصد مردم مخاطب ماهواره هستند که در سال‌های اخیر به سمت این رسانه کشیده شده‌اند؛ در دهه‌های 70 و 80 با ماهواره به صورت منفعل برخورد می‌شده است و در بسیاری موارد نیز باعث نارضایتی مردم شده و اکنون در دوره‌ای هستیم که نسبت به ماهواره بی‌تفاوتی حاکم است و به همین دلیل با افزایش مخاطبان ماهواره روبرو هستیم.
نرخ سیمکارتهای نسل 3 تعیین شد لطف الله سبوحی اضافه کرد: اپراتور سوم می‌تواند با توجه به شرایط رقابت در بازار تا سقف این مبالغ نسبت به واگذاری سیمکارت و دریافت وجه اقدام کند. وی درباره ارائه خدمات نسل دوم از سوی اپراتور سوم موبایل اظهار داشت: در حال حاضر خدمات نسل دوم از سوی سایر اپراتورها ارائه می‌شود که اپراتور سوم نیز می‌تواند حداکثر 20 درصد بالاتر از تعرفه‌های پایه را بابت ارائه این خدمات دریافت کند.
ارائه ابزاری برای انتقال اطلاعات گوشی‌های هوشمند به رایانه‌ مرکز Beta Labs وابسته به شرکت نوکیا ابزار جدیدی را با نام Drop روانه بازار کرده است که به کاربران امکان می‌دهد تصاویر و لینک‌های مورد نظر خود در مرورگرهای اینترنتی نصب شده روی رایانه شخصی را به گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم‌عامل سیمبیان انتقال دهند.به گزارش فارس، احتمال می‌رود که شرکت نوکیا در آینده نزدیک ابزار مشابهی را برای گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم‌عامل ویندوز فون عرضه کند،
تعداد کاربران اینترنت و وایمکس کشور وزیر ارتباطات آخرین آمار و وضعیت ایران در 10 شاخص را اعلام کرد و درباره رتبه ایران در جهان بر اساس آخرین ارزیابی انجام گرفته از سوی اتحادیه جهانی مخابرات گفت: ایران در حوزه شاخصهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات از میان 159 کشور در رتبه 84 جهان است.
تصاویر عجایب فناوری و دستگاههای الکترونیکیابداعات عجیب در عرصه فناوریهای نوین و دستگاههای الکترونیکی در سال 89 رونق زیادی داشت برخی از این ابداعات می توانند به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کنند و بعضی دیگر عملکردهای عجیبی چون ریختن فلفل به دهان کاربر را از خود نشان می دهند.
ثروتمندان دیجیتالی
راهنمای خرید دوربین عکاسی خرید دوربین عکاسی همواره یک انتخاب خوب برای خانواده است. در این که داشتن یک دوربین عکاسی برای ثبت روزها، لحظات و اتفاقات خوب و به یادماندنی نظیر یک مسافرت شیرین نوروزی چقدر مطلوب و وسوسه‌برانگیز است، شکی نیست و سخن ناگفته‌ای وجود ندارد جز این که عکاسی از لحظات خوب، خودش بخشی از خوبی لحظه‌هاست و لذت اتفاقات دلنشین را دو چندان می‌کند و البته این که با یک دوربین عکاسی ـ که حتی عکس‌هایی با کیفیت پایین را ثبت و ماندگار کند ـ می‌توان از حسرت‌های آینده جلوگیری کرد. قبول دارید که اتفاقات و جشن‌های بسیاری را در گذشته از سر گذرانده‌اید که امروز آرزو می‌کنید ای کاش آن موقع دوربینی در دست داشتید و از لحظات آن خاطره‌سازی می‌کردید.
اینترنت اکسپلورر 9 عرضه شد هم‌اکنون اینترنت اکسپلورر 9 که جدیدترین نسل از مرورگرهای اینترنتی ساخت مایکروسافت است و سرعت گردش در اینترنت را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد، هم اکنون در وب سایت این شرکت در دسترس دانلود کاربران است.
تولید سطل های زباله خورشیدی که پیامک و ایمیل می زنند! سطل های زباله خورشیدی که زباله های خود را فشرده کرده تا ظرفیت بیشتری برای جمع آوری زباله ها داشته باشند، برای اولین بار در انگلستان مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.
«آی پد۲» روانه بازار شد سرانجام پس از چند ماه انتظار، "آی پد۲" در فروشگاه های شرکت اپل در ایالت متحده آمریکا به فروش رسید و نخستین فردی که توانست این تبلت دوست داشتنی را بخرد، پسری است ۳۲ ساله که به مدت ۱۰ ساعت و ۵۰ دقیقه در صف ایستاده بود.
محصول جدید مایکروسافت وارد کتاب گینس شد سیستم جدید "کاینکت" میکروسافت با رکورد فروش 10 میلیون واحد در مدت سه ماه موفق شد وارد فهرست کتاب "ترین های گینس" شود. به گزارش خبرگزاری مهر، "کاینکت"( Kinect)، سیستم حرکتی مایکروسافت ویژه کنسول بازی "ایکس باکس 360" است. این سیستم به کاربر اجازه می دهد که به جای استفاده از دسته فرمان از حرکات بدن خود و بدون نیاز به هیچ ابزار سخت افزاری برای بازی استفاده کند.
کاربران گوگل می توانند سایتهایی را که دوست ندارند فیلتر کنند! گوگل سرویس جدیدی را راه اندازی کرده است که به کاربران اجازه می دهد در صورت تمایل دامنه ها و سایتهای ناشناخته ای را که وارد لیست نتایج جستجوی آنها می شود فیلتر کنند.
فناوری، بی‌خوابی می‌آورد حتی درصد زیادی از افرادی که به موقع به خواب می‌روند در نیمه‌های شب با صدای تلفن‌ همراه یا پیام کوتاه از خواب بیدار می‌شوند. امروزه نزدیک به 22 درصد از افراد نسل جدید خود را خواب‌آلود توصیف می‌کنند، این در حالی است که این رقم در کودکان نسل قبل فقط 9 درصد بود.
پهنای باند اینترنت ایران صد برابر می‌شود معنی این کار این است که پهنای باند موجود همان طور که معاون اول رئیس جمهور گفت، به صد برابر برای هر کاربر افزایش می یابد.
رونمایی از اولین خودرو اینترنتی جهان+عکسدانشمندان اقدام به طراحی و ساخت خودرویی کرده‌اند که می‌گویند نخستین خودروی اینترنتی جهان است. خودرویی که می‌تواند ایمیلها، فیس‌بوک و توییتر افراد را بخواند. این خودرو راین اسپید بامبو نام داشته و به راننده کمک می‌کند در حین رانندگی از دستورات صوتی برای هدایت خودرو استفاده کند و در همین حال به گردش خود در اینترنت هم ادامه دهد.
ویکی لیکس شانس اصلی کسب جایزه صلح نوبل است سایت ویکی لیکس در میان 241 شخصیت حقیقی و حقوقی که برای دریافت جایزه صلح نوبل در سال 2011 نامزد شده‌اند، شانس اصلی را دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از PNA، در میان 241 شخصیت حقیقی و حقوقی که برای دریافت این جایزه نامزد شده‌اند، بیشترین شانس از آن ژولیان آسانژ و سایت ویکی لیکس اوست.
بهترین وبلاگ‌نویس فارسی کیست؟ هم‌چنین ۱۰ چهره‌ای که بیش‌ترین فراوانی رأی را در بین آرای دریافت شده در مرحله اول داشته باشند، به مرحله دوم راه یافته و رقابت خود را برای انتخاب چهره برتر وبلاگستان فارسی در سال۸۹ و در سطح ملی آغاز می‌کنند.
آی‌پد 2 به نمایش در آمد آی‌پد 2 دارای دوربین‌های ویدئویی در جلو و پشت آن است تا به کاربران امکان چت ویدئویی را بدهد و نسبت به نسخه قبلی باریکتر است ـ 8.8 میلی‌متر در برابر 14.4 میلی‌متر. آی‌پد 2 سبکتر است و وزنی حدود 590 گرم دارد،‌ در حالیکه وزن آی پد یک 680 گرم بود.
اپل با لپ‌تاپ جدید آمد گفته می‌شود، در این لپ تاپ از پردازنده جدید Sandy Bridge ساخت اینتل استفاده شده و مک بوک پرو اولین محصولی است که در آن از این پردازنده استفاده می‌شود. علاوه بر این، لپ‌تاپ مذکور از یک کانکتور که بر پایه فناوری Light Peak اینتل است، بهره می‌برد. این فناوری جدید سرعت انتقال داده‌ها را 10 گیگابایت بر ثانیه می‌کند.
تصویر کوچترین رایانه دنیا دانشمندان آمریکایی موفق شدند اولین نمونه آزمایشی کوچکترین رایانه دنیا را به بزرگی نوک یک مداد توسعه دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه میشیگان اولین نمونه آزمایشی رایانه میلیمتری را برای استفاده پزشکی ایجاد کردند که این رایانه به بزرگی نوک یک مداد است.

اخبار علمی و پزشکی

ایران در رتبه ‌تولید علم در جهان صعود کرد دکتر جعفر مهراد، رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام این مطلب به ایسنا گفت: طبق تازه ترین گزارش از آمار تولیدات علمی نمایه شده ایران در موسسه بین‌المللی اطلاعات علمی، محققان ایرانی در پایان پنجمین ماه سال 2011 (31 می) از لحاظ تعداد کل مستندات علمی نمایه شده در ISI در رتبه بیست و یکم جهان قرار گرفته اند.
ژنتیک ، دریچه‌ای به‌سوی درمان بیماری‌ها ژنتیک پزشکی، علمی است که به تشخیص و پیشگیری از بیماری‌های ژنتیکی و در صورت بروز، به درمان آنها اقدام می‌کند. خوشبختانه به اعتقاد بسیاری از متخصصان، در 2 دهه گذشته پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه علم ژنتیک داشته‌ایم که باید جامعه پزشکی و نیز جامعه غیر پزشکی را با آنها آشنا کرد.
دو موفقیت بزرگ علمی ایران محققان کشور طی اجرای پروژه های تحقیقاتی با استفاده از نانو فناوری موفق به تولید دو نانو دارو شدند. مدیرکارگروه توسعه منابع انسانی ستاد فناوری نانو از موفقیت محققان کشورمان و رونمایی دو داروی نانویی در کشور خبر داد و گفت: این دو دارو که در درمان بیماریهای قلبی و سرطان کاربرد دارد تا چند ماه آینده رونمایی می شود.
زنبورهای که وضعیت آب‌وهوای را پیشگویی می‌کنند! یکی از مسئولان دپارتمان هواشناسی آلمان در مصاحبه‌ای با رسانه‌های رسمی این کشور خاطرنشان کرد: مسئولان ارشد این دپارتمان به این نتیجه رسیدند که می‌توان از زنبورهای عسل برای پیش‌بینی وضعیت آب وهوایی استفاده کرد.
عسل کلیه را ضدعفونی می‌کندوی گفت: اگر افراد عسل را به طور مداوم مصرف کنند باعث افزایش ادرار و خرد شدن سنگ‌های مجاری ادرار و کلیوی می‌شود همچنین عسل حاوی مقدار کمی پروتئین و تقریباً فاقد نمک است. این متخصص تغذیه افزود: پروتئین و نمک دو ماده‌ای است که نقش منفی را در عوارض کلیوی ایجاد می‌کند و به دلیل اینکه بیماری‌های کلیه متنوع است برای درمان با عسل به پزشک متخصص مراجعه کنند.
بزرگترین رویداد روانشناسی ایران در سکوت محض خبری؟!گفتنی است، نخستین کنگره بین المللی روانشناسی، دین و فرهنگ توسط دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشجویان و انجمن علمی دانشجویی مشاوره دانشگاه تهران برگزار شد
ژن شادی کشف شد این ژن دوقسمتی که یکی از آنان از پدر و دیگری از مادر به ارث می‌رسد، 5-HTT نام دارد و مسوول چگونگی مدیریت پخش سروتونین است که از غده صنوبری مغز ترشح می‌شود و به کنترل خلق و خو کمک می‌کند.
نقشه جامع علمی کشور ابلاغ شد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به زودی اولین جلسه ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور با حضور وزرای علوم، بهداشت، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و سایر اعضا برگزار می‌شود تا تصمیمات لازم برای اجرایی شدن بخش‌هایی از نقشه جامع علمی کشور در سال 90 اتخاذ شود.
حواس‌پرت‌ها از مغز بیشتری برخوردارند!دلیل ارتباط اندازه این لوب با حواس پرتی مشخص نیست اما محققان بر این گمان هستند که ممکن است دلیل این موضوع این باشد که با بالغ شدن انسان، ماده خاکستری مغز از نورون‌ها خالی می‌شود تا کاربری بیشتری داشته باشد. به گفته دانشمندان، وجود ماده خاکستری بیشتر در مغز احتمالا نتیجه بالغ نبودن مغز و نقص خفیف احتمالی رشد آن است.
پیاز گیاهی با خواص دارویی بسیار زیادبا این حال، بخاطر بوی بدآن ، پیاز در میان مردمان فقیر در سراسر دنیا که می‌توانستند به راحتی از این گیاه ارزان برای خوش طعم کردن غذاهایشان استفاده کنند شهرت یافت.به گزارش سایت پزشکان بدون مرز ، پیاز از خانواده ALLIUM هستند و هر دو سرشار از ترکیبات سولفور قوی هستند که باعث بوی تند و همچنین باعث افزایش سلامتی می‌شود .‍‍ پیازسرشار از کروم می‌باشد. یک ماده معدنی که به سلولها در واکنش به انسولین، به همراه ویتامین C، فلاونوئید و کورسیتین کمک می‌کند
کمبود ویتامین D یکی از علل ابتلا به فشارخون محققان دانشگاه علوم پزشکی روچستر طی مطالعاتی به این نتیجه رسیدند که سطح ویتامین دی در میان سیاه‌پوستان کمتر است و کم بودن سطح ویتامین D در انسان موجب افزایش فشار خون می‌شود.به گزارش فارس ، تحقیقات و مقالات جدید دانشگاه روچستر نشان می‌دهد سطح پایین ویتامین D در میان سیاه‌پوستان یک عامل مهم در فشار خون بالا در میان این ن‍ژاد است که در میان آنها نسبت به سفیدپوستان شیوع بیشتری دارد و مرگ و میر ناشی از آن در میان سیاه‌پوستان بیشتر است.
تصاویر رصد برخورد پشه و کامیون در فضا!تصور کنید در یک بزرگراه کامیونی از یک سو با سرعت در حال حرکت بوده و از سوی مخالف نیز پشه ای در پرواز است، نتیجه: پشه با گلگیر کامیون برخورد کرده و تبدیل به پودر شده و ذراتش در هوا ناپدید خواهد شد. این در اصل همان اتفاقی است که سال گذشته در کمربند اخترواره ای رخ داده است: اخترواره ای به وسعت 100 کیلومتر با اخترواره ای 30 متری برخورد کرده و ذرات ناشی از این برخورد برای مدتی کوتاه منجر به تشکیل دنباله ای مشابه دم ستاره های دنباله دار شد.
پشه‌ها چه کسانی را نیش می‌زنند؟!عنصری خاص از مواد شیمیایی بدن که در سطح پوست ترشح می‌شود موجب جذب پشه‌ها به سمت انسان می‌شود. افرادی که روی پوست خود استروئید و کلسترول دارند در معرض حمله بیشتر پشه‌ها هستند. همچنین افرادی که مقادیر زیادی اسید اوریک تولید می‌کنند پشه‌ها را به سوی خود جلب می‌کنند زیرا این مواد سبب تحریک پشه‌ها می‌شود. همین‌طور پشه‌ها به سمت افرادی که مقدار زیادی دی‌اکسیدکربن تولید می‌کنند، کشیده می‌شوند. به‌طور مثال افراد پیر و زنان باردار به دلیل دفع دی‌اکسیدکربن زیاد در معرض خطر این حشرات هستند. همچنین گرما و حرکت موجب جذب آنها می‌شود.
زیباترین تصاویر زمین از فضا به همین مناسبت مجله نشنال جئوگرافی گزیده‌ای از زیباترین تصاویری ماهواره‌ای را که از در سال‌های گذشته از زمین گرفته شده، منتشر کرده است.
محققان موفق به تولید چشم در لوله آزمایش شدندگروهی از دانشمندان ژاپنی با استفاده از سلول های بنیادی موش موفق شدند اولین چشم یک موجود زنده را در لوله آزمایش ایجاد کنند.به گزارش مهر، نتایج این تحقیقات به توسعه شبکیه مصنوعی قابل پیوند به چشم افرادی که از بیماری تخریب شبکیه رنج می برند، خواهد انجامید.
19 دستاورد هسته‌ای محققان کشور 20 فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای نامگذاری شده است به همین دلیل در گزارشی دستاوردهای محققان هسته‌ای کشور که توانسته‌اند در بخش‌های مهمی در حوزه پزشکی هسته ای،‌ کشور را به خودکفایی برسانند بررسی می‌شود. به گزارش خبرنگار مهر، دستیابی به دانش فنی تولید 22 رادیو دارو برای بیماریهای صعب العلاج، کاهش آفات کشاورزی، افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی و تولید انرژی تاکنون توانسته کارنامه موفقی برای این حوزه از فعالیت محققان هسته‌ای کشورمان رقم بزند.
کاهش توانایی حافظه انسان در شرایط شادی محققان علوم پزشکی می گویند قرار داشتن در شرایط روحی مناسب و شاد بودن ، بخش کارآمد و فعال حافظه مغز را کاهش می دهد و در واقع توانایی بازیافت موارد ذخیره شده را در مغز پایین می آورد.
اولین تصویر کاوشگر "مسنجر" از مدار عطاردماموریت این کاوشگر ناسا چندین سال به طول خواهد انجامید اما در سال 2014 یک کاوشگر آژانس فضایی اروپا به نزدیکی مسنجر خواهد رسید. عطارد نزدیکترین سیاره به خورشید و کوچکترین سیاره منظومه شمسی است و به همین علت دمای بسیار بالایی دارد. مسنجر پس از کاوشگر "مارینر 10" که 35 سال قبل در مدار این سیاره به جمع آوری اطلاعات می پرداخت اولین کاوشگری است که ناسا به عطارد فرستاده است.
تصفیه آب با پوست موز! به گزارش نشنال جئوگرافی، او و همکارانش برای انجام این مطالعه پوست موز را خشک و خرد کرده‌اند و آنرا درون محفظه‌هایی از آب با تراکم بالای فلزات سنگین ریخته‌اند. روش دیگری نیز به‌کارگرفته‌شده که تهیه فیلتر از این پوست‌های خشک شده و عبور جریان آب از میان آن بوده است.
6 ماده سرطان‌زا اما پر مصرف! محققان معتقدند استفاده بیش از حد از تلفن همراه به سبب امواج مضری که از آنها ساطع می‌شود بر مغز و بافت آن تأثیر گذاشته و سبب ایجاد سلول‌های سرطانی می‌شوند.
چرت زدن، مغز را برای یادگیری شارژ می کند! نتایج یک تحقیق نشان داد: چرتهای کوتاه و بدون رویا توانایی یادگیری مغز را شارژ مجدد می کنند
دانشمندان خاطرات محو شده از حافظه را احیا کردندآیا تا کنون به این مساله فکر کرده اید که اگر هیچ گاه نتوانید فراموش کنید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ به این معنا که مغز شما توانایی دسترسی به مبهم ترین بخش حافظه درازمدت را داشته باشد؛ گو این که خاطره ها به تازگی شکل گرفته اند.
درخشان ترین جای دنیا کجاست؟ روشنایی اغلب اجرام آسمانی به قدری زیاد است که اخترشناسان، از روشنایی خیره کننده خورشید به عنوان یک استاندارد کیهانی استفاده می کنند. اما روشن ترین جسم کیهانی چند بار درخشان تر از خورشید است؟
کاهش فشار خون با بومادرانیک متخصص گیاهان دارویی، بومادران را یکی از گیاهان دارویی بومی استان زنجان نام برد و گفت: این گیاه دارای خاصیت کاهندگی فشار خون است. دکتر علیرضا یزدی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، خاصیت ضد‌خونریزی، تب‌بری و درمان اختلالات هورمونی در زنان را ازجمله خاصیت‌های ذکر شده در طب سنتی ایران و یونان برای این گیاه دارویی برشمرد.وی افزود: در منابع رسمی کشورهای بریتانیا و آلمان نیز خاصیت‌های ضدالتهابی، تب‌بری، خواب‌آور بودن و کاهش فشار‌خون برای آن آورده شده است.
امکان وجود حیات در 5 میلیارد سیاره کهکشان راه شیری کهکشان راه شیری بسیار بیشتر از تخمین های پیشین ، سیاره دارد و رقم تقریبی سیاره های این کهکشان بیش از 50 میلیارد است. علاوه بر این ، راه شیری 300 میلیارد ستاره دارد.
متن نقشه جامع علمی کشور منتشر شد رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشه جامع علمی کشور را به مجلس شورای اسلامی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرد. عناوین فصل های مختلف نقشه جامع علمی کشور در جدولی ارائه شده و متن کامل نقشه جامع علمی کشور در پایگاه اینترنتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نشانی www.iranculture.org در دسترس است.
اسپری ضد آلزایمر و سکته مغزی؟! بیماری آلزایمر با آسیب‌دیدگی عروق در مغز مرتبط است، لذا اکثر افراد مبتلا به این بیماری ویرانگر از طریق یک سکته مغزی دردآور و بالقوه مهلک گرفتار آن می‌شوند. بر همین اساس تیمی از دانشمندان بر روی واکسن دو کاره‌ای پژوهش می‌کنند که امید می‌رود افراد با اسپری آن در بینی هم در برابر آلزایمر و هم در برابر سکته مغزی مصون شوند.
تصاویر عجیب شبیه ترین روبات به انسان محققان ژاپنی با رونمایی آخرین دستاورد روباتیک خود، روباتی انسان نما که به شکل یک استادیار دانمارکی ساخته شده و حالات صورتش به اندازه ای عجیب، طبیعی است مرز میان انسان و روبات را از بین بردند. به گزارش خبرگزاری مهر، این روبات خارق العاده Geominoid DK نام داشته و سومین نمونه از سری روباتهای Geominoid به شمار می رود.
نشانه‌های نارسایی کلیه درد خفیف تا شدید ناحیه پهلوها، وجود خون در ادرار، عفونت ادراری، علایم غیراختصاصی مانند تهوع، تورم چشم‌ها و اندام‌ها و شب ادراری بویژه در کودکان جزو علایم هشداردهنده بیماری‌های کلیوی است.
کشف 13 منطقه ژنی مرتبط با بروز بیماری های قلبی برای شناخت بهتر از زیربنای ژنتیکی بیماری قلبی، محققان پرونده ژنتیکی بیش از ۲۲ هزار مرد و زن اروپایی که همگی مبتلا به بیماری قلبی بودند و همچنین پرونده ژنتیکی ۶۰ هزار فرد سالم را بررسی کردند.

اخبار سیاسی و اجتماعی ایران

مناظره کواکبیان و ذوالنور در دانشگاه مصطفی کواکبیان مدیر مسوول حزب مردم‌سالاری و نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنور جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه با حضور در دانشگاه شهید عباسپور به مناظره‌ای تحت عنوان «خط امام‌(ره)» پرداختند. به گزارش ایسنا در آغاز این مناظره کواکبیان با بیان این‌که «خط و راه امام مجموعه اندیشه، روش و منش امام(ره) است» اظهار کرد: اندیشه‌های تابناک امام در روش و منش ایشان تجلی پیدا کرده است.
راز موفقیت امام خمینى(ره) چه بود؟ امام خمینى(س) قبل از اینکه به عنوان استاد بزرگ حوزه علمیه قم و سپس به عنوان یکى از مراجع بزرگ پس از وفات آیت‌الله بروجردى(قدس سره) مطرح شود و شناخته گردد؛ به عنوان عالمى ربانى و عمیقاً اهل معنى و معلم بزرگ اخلاق و مهذِّب و مهذَّب نفوس شناخته مى‏شد. او به معناى واقعى کلمه به خودسازى قیام کرد و جان خویش را به اکسیر "اخلاص" دگرگون ساخته بود و از همین رهگذر که جان او دگرگون شده بود، توانست جامعه و جریان را در مسیر دگرگونى قرار دهد و تحولات سازنده‏اى بوجود آورد.
سرانجام مصوبه جنجال برانگیز دولت طرح دورکاری یکی از مصوبات مهم و البته جنجال برانگیز دولت دهم بود که در سال گذشته به اجرا در آمد، اما با گذشت مدت زمان کمی به گنجینه مصوبات فراموش شده سپرده شد تا روزی که باز آلودگی هوا و ترافیکهای شهری ذهن مسئولان را بیازارد. به گزارش خبرنگار مهر، از اولین باری که محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور در سال گذشته طرح دورکاری کارکنان دولت را مطرح کرد نزدیک به یک سال می گذرد، طرحی که از همان ابتدای کار، بحث و جدلهای فراوانی را ایجاد کرد و هنوز هم علی رغم اجرا شدن با اما و اگرهای فراوانی روبرو است.
گزیده سرمقاله‌ روزنامه‌های صبح امروز خاصه آن که لابی صهیونیسم و دولت آمریکا هر یک به نوعی در پی ایجاد خدشه‌های تازه بر این روابط بوده و در چند روز گذشته شاهد پرونده‌سازی و طرح اتهام به یک دیپلمات ایرانی هم بودیم، ‌در حالی که آمریکا و غرب به مصادره و کنترل بیداری اسلامی مردم مصر کمر همت بسته‌اند و آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی رژیم دیکتاتور مبارک، وزیر خارجه‌اش را به میدان تحریر و به میان مردم عاصی از استبداد و استعمار مصر می‌فرستد تا نعل وارونه زده و خود را طرفدار مردم نشان دهد؛ لازم است مسوولان ما نیز با بهره از زمینه‌های موجود به هر ترتیب و هرچه زودتر به روابط رسمی سر و سامانی بدهند، هر چند این کار ظرافت‌ها و شرایط خاص خود را دارد.
سوال مهم یک نماینده از احمدی نژاد محمدرضا خباز در نطق امروز خود، بخشی از سخنانش را خطاب به رئیس​جمهور مطرح کرد و با طرح این سوال که « با شکل گیری جریان انحرافی اطراف رئیس جمهور یک واقعیت است یا یک توهم؟»، ادامه داد: اگرواقعیت است چرا جلوی آن را نمی​گیرد؟ سکوت شما به منزله تایید آن است. دلایل شکل گیری این جریان چیست؟
آیت‌الله نوری همدانی:بانکداری اسلامی هنوز در کشور وجود ندارد این مرجع تقلید پیش از ظهر سه‌شنبه در جمع مسئولان و روسای شعب غیر مرکزی و مرکزی موسسه مالی و اعتبار مهر بسیجیان استان قم، با بیان اینکه تلاش کنید از ربا در بانکداری به دور باشید، تصریح کرد: قوانین بانکداری اسلامی هنوز به طور کامل اجرایی نشده است.
هاشمی درگذشت سحابی را تسلیت گفت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیامی درگذشت مهندس عزت الله سحابی را تسلیت گفت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی متن این پیام بدین شرح است : انالله و اناالیه راجعون خبر درگذشت جناب آقای مهندس عزت‌الله سحابی موجب تأثر و تألم‌خاطر گردید.
دادستان کل کشور: داشتن ماهواره جرم استبه گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی‌اژ‌ه‌ای درباره‌ی موضوع جمع‌آوری تجهیزات دریافت از ماهواره گفت: داشتن ماهواره جرم است و اگر تجیهزات دریافت از ماهواره به صورت آشکارا مشاهده شود و به نوعی جرم آشکار باشد، نیروی انتظامی می‌تواند با آن برخورد کند.
روایت زاکانی از تشکیل ستادهای غیرقانونینماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه جریان انحرافی تلاش می‌کند از امکان دستگاه اجرایی بهره گرفته و بر خلاف قانون و شرع عناصر خود را وارد مجلس کند، گفت: جریان انحرافی به دنبال تشکیل ستادهای غیرقانونی در استانداری‌ها است.
دهقان: دولت مهرورز همه را پراکنده کرده است عضو هیأت رئیسه مجلس، با بیان اینکه دولت باید مسائل سیاسی را کنار بگذارد و به فکر قدرت آینده نباشد، گفت: جریان خاصی حاکم در دولت است که نه تنها قوانین را مورد توجه قرار نمی‌دهد که به تازگی از مجلس، قوه قضائیه و حتی شورای نگهبان هم عبور کرده است.
هزینه سفر عمره افزایش می یابدسید محمد حسینی با بیان اینکه در جلسه اخیر هیئت دولت، گزارشی از وضعیت عمره مفرده ارائه شد، اظهار داشت: مقرر شده است امسال 700 هزار نفر به عمره مفرده مشرف شوند و امسال 97 هزار نفر نیز به حج تمتع اعزام خواهند شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز ثبت‌نام جدید "عمره مفرده " از نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: هزینه ثبت‌نام عمره مفرده احتمالا از 500 هزار تومان به 800 هزار تومان افزایش خواهد یافت.
جزئیات برکناری متکی در سنگال منوچهر متکی یکشنبه شب در دیدار با جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طی چندین ماه گذشته خیلی ترغیب شدم که حرفی را بزنم ولی تمرین نگفتن کردم چرا که برای گفتن ونگفتن باید دلیل غیرشخصی داشت و ورود من به این بحث جنبه شخصی پیدا می کند.
نرخ سکه و ارز در بازار امروز تهران قیمت خرید و فروش ارزهای خارجی: هر یورو امروز دوشنبه 9 خرداد در بازار تهران 16500 ریال‌ فروخته‌ شد. هر دلار آمریکا 11550 ریال و هر پوند انگلیس 19400 ریال‌ فروخته‌ شد. ‌و هر دلار کانادا 12300 ریال به فروش رفت‌. همچنین نرخ‌ مرجع هر دلار، پوند انگلیس و یورو امروز دوشنبه در بانک‌ مرکزی 10583 و 15121 17441 ریال اعلام‌ شد.
توکلی: خدا دولت را از لجاجت نجات دهد نماینده تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات با بیان اینکه خدا دولت را از لجاجت نجات دهد، گفت: دولت در این لایحه ادغام را تمام‌شده می‌داند و تنها شرح وظایف آن را به مجلس تقدیم کرده است. نماینده تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات گفت: خدا دولت را از لجاجت نجات دهد.
مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های صبح امروز - بازار دلالان ارز، سکه شد - قالیباف: هم قسم شدیم فرصت را از دست ندهیم - حوزه علمیه کمک‌های میلیاردری دولت را تکذیب کرد - هشدار فرمانده سپاه درباره یارگیری انتخاباتی - دستکاری بودجه 90 کار چه کسی است؟
فتنه گران آینده قشنگ تر از ما نماز می خوانند! رئیس سازمان بسیج مستضعفین اظهار داشت: در فتنه سال 88 افرادی به خیابان ها آمدند و روزه خوردند و با کفش نماز خواندند، اما در فتنه آینده با کسانی مواجه خواهیم بود که قشنگ تر از ما نماز می خوانند. به گزارش خبرنگار اعزامی مرکز خبر حوزه ، سردار محمدرضا نقدی، طی سخنانی در سومین دوره همایش سالانه روحانیت، راهبردها و تعاملات فرهنگی که در مشهد در حال برگزاری است، به سؤالات برخی از روحانیون حاضر در جلسه پیرامون جریان انحرافی و چگونگی فعالیت های آنان در آینده پاسخ گفت.
جریان‌های انحرافی؛زائده‌های‌اطلاعاتی‌بیگانگان غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به اینکه وزارت اطلاعات،اطلاعات مفید و ارزشمندی راجع به جریانات انحرافی در کشور در اختیار دارد، افزود: توجه به فضای کشور ضروری ترین اقدام مسئولان امنیتی در راستای حذف و برخورد با جریان های انحرافی است. عضو جامعه روحانیت مبارز به وجود فساد مالی میان سران ارشد جریان انحرافی در حاشیه دولت اشاره کرد و اظهار داشت: جریان انحرافی فارغ از بعد تخلفات سیاسی باید به دلیل فساد مالی تحت تعقیب قرار گیرند
مشایی: چرا نمی‌توانید سحرم را باطل ‌کنید؟ این که آقای مشایی می‌گوید، چرا نمی‌توانید سحرم را باطل ‌کنید، پاسخی است به سخنان آیت الله مصباح یزدی که چندی پیش در دیدار اعضای حزب موتلفه اسلامی مطرح کرد.
کدام کارمند 6 میلیون و 700 هزار تومان می گیرد؟ آقای بقایی پاداش شش میلیون و هفتصد هزار تومانی خانمی را یواشکی، هفتصد هزار تومان کسر می‌کند. می‌فرمایند شش میلیون را به عنوان حقوقش‌ دریافت کرده است. اینکه این خانم حقوق گرفته یا پاداش، باید اسناد مربوطه نشان دهد که داده آیا یک کارمند دولت حقوقش اینقدر است؟ پاداش شش میلیون و هفتصد هزار تومانی خانمی را به عنوان حقوق‌ عنوان می کنند. آیا یک کارمند دولت حقوقش اینقدر است؟
نرخ سکه و ارز در بازار امروز تهران قیمت خرید و فروش ارزهای خارجی: هر یورو امروز شنبه هفتم خرداد در بازار تهران 16950 ریال‌ فروخته‌ شد. هر دلار آمریکا 11950 ریال و هر پوند انگلیس 19750 ریال‌ فروخته‌ شد. ‌ و هر دلار کانادا 12500 ریال به فروش رفت‌. همچنین نرخ‌ مرجع هر دلار، پوند انگلیس و یورو امروز شنبه در بانک‌ مرکزی 10622 و 15214 17534 ریال اعلام‌ شد.
انتقاد رحیمی از منتقدین دولت رحیمی با بیان این‌که اعضای دولت جزء زحمت‌کش ترین اقشار جامعه هستند، گفت: کار کسانی که به دولت تهمت می‌زنند و راه را برای حرکت دولت ناهموار می‌کنند هیچ فایده‌ای ندارد جز ضرر و این‌که مردم آسیب می‌بینند.
افشاگری فرمانده کل سپاه درباره اهداف آینده جریان انحرافیحفظ روحیه جهادی و انقلابی باعث می‌شود وظیفه خود را به خوبی درک کرده و در شرایط گوناگون، به نحو احسن به آن عمل کنیم/ انقلاب ما به دلیل اینکه در مسیر حق حرکت می کند، به طور حتم با دشمنی‌های فراوانی در درون و بیرون کشور روبه رو خواهد شد/ دفاع بموقع از حق، سخت‌ترین کار است/ اگر به طور مداوم، در حال جهاد و مبارزه با نفس نباشیم، غرور بر ما مسلط می‌شود و.../ جریان انحرافی حاضر در دولت، از راه پول و مطامع دنیایی درصدد یارگیری است.
خاطره ناگفته هاشمی از دفاع مقدس آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم بزرگداشت پزشکان حماسه ساز در دوران جنگ تحمیلی که در سالن روزنامه اطلاعات به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار شد ،با اشاره به برخی مسائل کلی جنگ افزود:جنگی که به ما تحمیل شد اهداف بسیار شومی داشت و از نظر ما مسلم است که بعد از اینکه نتوانستند انقلاب را از محتوا خالی کنند و در کودتا، شورش مسلحانه و تحریم ها نیز به جایی نرسیدند، تصمیم به جنگ گرفتند.
اعلام سه دستاورد جهانی تازه محققان ایرانیوی افزود: در بخش میکروب‌شناسی سل هم محققان موفق به کشف یک ژن جذام در خانواده‌ای در سیستان و بلوچستان شده‌اند که موجب شده چهار نفر از آنها به این بیماری مبتلا شوند.
ابهام در سرپرستی احمدی نژاد بر وزارت نفت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه از نظر عقلانی هم سرپرستی احمدی نژاد بر وزارت نفت ریسک بالایی دارد یادآور شد: در وزارت نفت روزانه میلیاردها تومان قرارداد نوشته می شود و فقط کافی است در این زمینه کوچکترین مشکلی پیش بیاید که این امر در شأن رئیس جمهوری نخواهد بود.رضایی با بیان اینکه سرپرستی احمدی نژاد بر وزارت نفت هم به لحاظ قانونی ابهام دارد و هم به لحاظ عقلانی بر ضرورت تبعیت دولت از نظر شورای نگهبان در این زمینه تاکید کرد.
آمریکا هفت شرکت را به خاطر ایران تحریم کردبه گزارش بی بی سی جیمز استاینبرگ، معاون وزیر خارجه آمریکا امروز به خبرنگاران گفت: "من در اینجا اعلام می‌کنم که (هیلاری) کلینتون، وزیر خارجه آمریکا تصمیم به اعمال تحریم علیه هفت شرکت خارجی، بر مبنای قانون تحریم‌های ایران مصوب سال ۱۹۹۶ گرفته است." تحریم این موسسات در راستای افزایش تلاش‌های ایالات متحده در جهت ایجاد محدودیت برای شرکت‌های خارجی مظنون به سرمایه‌گذاری در صنایع انرژی و برنامه هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد.
شریعتمداری:جریان انحرافی باخارجیهاارتباط داردمدیر مسئول روزنامه کیهان خاطرنشان کرد: احساس من این است و شواهدی هم برای آن وجود دارد که جریان انحرافی دارای عقبه بیرونی است و برای اینکه هنگام رهگیری این جریان و دستیابی به عقبه‌های مذکور با نقطه‌ای کور مواجه شویم موضوع جن و جادو مطرح می‌شود زیرا اولاً در این‎که این جریان با خارج ارتباط دارد شکی نیست و ثانیاً موضوع جن و جن‌گیری در این سطحی که اینها می‌گویند نیست.
نجار جزییات انتخابات مجلس نهم را تشریح کردوزیر کشور با اشاره به نزدیک بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: ملت بزرگ و شریف ایران یکبار دیگر با حضور در مراسم انتخابات حضور باشکوه خود را نشان خواهند داد و در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مثل سال‌های گذشته شاهد حضور باشکوه مردم و اقتدار جدی آنها خواهیم بود. وی افزود: برابر اصل 63 قانون اساسی دوره نمایندگی مجلس چهار سال است و ماده یک قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی دولت را موظف کرده است که انتخابات هر دوره را پیش از پایان دوره قبل برگزار کند تا کشور در هیچ زمانی بدون مجلس نماند.
افزایش طلاق در سایه ازدواج‌های اینترنتی محیط‌‌های مجازی و اینترنتی به گونه‌ای است که به‌ راحتی می‌توان از احساسات دروغین سخن گفت اما امکان آنالیز رفتارهای احساسی وجود ندارد و در نتیجه این نوع رفتار را می‌توان در دنیای مجازی پنهان کرد. این کارشناسان می‌افزایند، این پنهان‌کاری و دروغ‌های رفتاری در صورت آشکار شدن می‌تواند آسیب‌های زیادی به دو طرف وارد کند. این آسیب‌ها به دلیل این‌که رنگ و بوی دروغ و احساس فریب دادن به طرفین می‌دهد بیشتر انسان را دچار مشکل می‌کند. ازدواج، فرآیندی است که در هر جامعه آداب و رسوم خاص خود را دارد.
گزارش محرمانه و جدید آژانس درباره ایرانآژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی تازه اعلام کرد برنامه هسته‌ای ایران با وجود تحریم‌ها پیشرفت داشته است. یک مقام آگاه از تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد اطلاعات جدیدی که به‌دست آژانس اتمی رسیده شامل اقدامات ادعایی در ایران تا چند وقت اخیر از جمله سال 2010 است.

اخبار اقتصادی

سکه و دلار دوباره گران شد رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر از افزایش دوباره قیمت انواع سکه و دلار در بازار در روز سه‌شنبه خبر داد و گفت: اعمال سیاست جدید کنترل ارز بانک مرکزی، رشد قیمت در بازار سکه را تحریک کرده است. محمد کشتی آرای در گفتگو با مهر با اشاره به افزایش دوباره قیمت انواع سکه در بازار در روز جاری، گفت: اعمال سیاست جدید بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز در بازار به ویژه دلار، باعث تحریک دوباره افزایش قیمتهای انواع سکه شده است.
نرخ سکه و ارز در بازار امروز تهران نرخ فروش سکه در بازار ایران (ریال) دوشنبه 9 /3/ 90 تمام سکه بهار آزادی طرح قدیم: 4550000 تمام سکه بهار آزادی طرح جدید: 4390000 نیم سکه بهار آزادی: 2230000 ربع سکه بهار آزادی: 1290000 سکه یک گرمی: 670000
رکود به بازار مسکن بازگشت رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با بیان اینکه قیمت های فعلی بازار مسکن، موجب شده است که مردم توان خرید در محل های مختلف را نداشته باشند، گفت: بازار خرید و فروش مسکن راکد شده است. مصطفی قلی خسروی در گفت وگو با مهر و با تأیید افزایش قیمت مسکن، گفت: مالیات بر ارزش افزوده و موضوع اجرای هدفمندی یارانه ها از موضوعاتی هستند که توهماتی را برای برخی از مالکان پدید آورده و همین، منجر به افزایش قیمت مسکن شده است.
لیست جدید قیمتها به روایت بانک مرکزی بانک مرکزی گزارش داد: در هفته منتهی به ششم خردادماه جاری، در گروه لبنیات بهای ماست پاستوریزه و پنیر غیر پاستوریزه نسبت به هفته قبل افزایش ولی قیمت کره پاستوریزه کاهش جزئی داشت. بهای سایر اقلام این گروه ثابت بود. قیمت تخم مرغ اندکی افزایش یافت و شانه ای 48000 الی 56000 ریال فروش می رفت. در گروه برنج، بهای تمام اقلام این گروه افزایش داشت. در گروه حبوب قیمت لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلی و لوبیا قرمز کاهش یافت ولی بهای سایر اقام این گروه ثابت بود.
تحلیل اکونومیست از ریسک‌های اقتصاد ایران واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست طی گزارشی وضعیت ریسک اقتصادی ایران در بخش‌های مختلف اعتباری، پولی، بانکی و ساختاری را باثبات ارزیابی کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، اکونومیست در این باره نوشت: ایران با توجه به موقعیت رضایت بخش تراز جاری، پایین بودن میزان بدهی بخش عمومی و بالا بودن سطح ذخایر ارزی خارجی می‌تواند به تعهدات مالی خود بدون مشکل خاصی عمل کند.
قیمت طلا و ارز در بازار تهران هر قطعه سکه طلای بهار آزادی با تصویر امام (ره) روز یکشنبه در بازار تهران 442 هزار تومان معامله شد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قیمت هر قطعه سکه طلای بهار آزادی با تصویر امام (ره) روز یکشنبه 442هزار تومان، سکه طرح قدیم 455 هزار تومان، نیم سکه222هزار و 500 تومان و ربع سکه128 هزار و 500 تومان اعلام شد.
امشب؛ واریز سهمیه سوخت خردادمعاون فنی سامانه هوشمند سوخت از واریز سهمیه سوخت خرداد وسایل نقلیه موتوری از ساعت 24 امشب خبر داد. به گزارش واحد مرکزی خبر ، شهرام رضایی با اشاره به اینکه سهمیه خودروها تغییری نکرده است ، افزود: برای خودروهای شخصی60 لیتر و موتور سیکلت 25 لیتر سهمیه400 تومانی واریز می شود.
انتقاد از سرپرستی احمدی نژاد بر وزارت نفت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اقدام رئیس جمهور در برعهده گرفتن سرپرستی وزارتخانه حساسی چون وزارت نفت کار آسیب پذیر و نامناسبی است، گفت: اینکه رئیس جمهور خود سرپرستی وزارتخانه نفت را بر عهده بگیرد به صلاح ایشان نیست.
ثروت زنان دیکتاتورهای عربیک روزنامه آمریکایی همسر قذافی را برنده ماراتن جمع آوری ثروت میان همسران روسای جمهور کشورهای عربی دانست.به گزارش ایسنا، انقلاب‌های پی در پی کشورهای عربی نشان داد که همسران روسای جمهوری و مسئولان این کشورها از نقش همیشگی خود و حمایت از زنان وانجمن‌های خیریه خارج شده و به فعالیت‌های سیاسی درجهت منافع شخصی می‌پرداختند
تعطیلی بزرگترین پتروشیمی خصوصی ایران علی محمد بساق زاده درباره دلایل توقف تولید محصولات در واحد پلی اتیلن سبک مجتمع پتروشیمی امیرکبیر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر)، گفت: در حال حاضر انجام تعمیرات دوره ای منجر به تعطیل شدن این مجتمع پتروشیمی شده است.
وزات نفت منحل و در وزارت نیرو ادغام شد با تصویب هیئت وزیران، ادغام وزارت صنایع و معادن در وزارت بازرگانی، ادغام وزارت نفت در وزارت نیرو، ادغام وزارت رفاه و تامین اجتماعی در وزارت کار و تعیین نام " مسکن و شهرسازی و راه و ترابری "‌برای وزارتخانه جدید انجام شد.
با یک گزارش ارزش یورو سقوط کرد در پی انتشار خروج احتمالی یونان از منطقه یورو، ارزش این ارز در بازارهای مالی به پایین‌ترین حد خود در ماه‌های گذشته رسید. به‌رغم تکذیب این خبر از سوی کشورهای عضو، نگرانی درباره بازپرداخت بدهی‌های یونان همچنان ادامه دارد.
سقوط آزاد قیمت نفت در بازارهای جهانیکاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی به هجوم پیش بینی نشده دلالان برای فروش و افزایش ناگهانی عرضه تعدادی از کالاهای اساسی نسبت داده شده است که تنزل سریع قیمت این اقلام را در پی آورد از جمله بهای کاکائو و برخی از فلزات به خصوص مس و نقره در بورس های کالا به شدت تنزل کرد.
قیمت سکه و طلا در مسیر نزولقیمت طلا در بازار جهانی نزول کرد و قیمت هر اونس طلا با 12 دلار کاهش به 1533 دلار رسید. رییس اتحادیه کشوری طلا، جواهرات، نقره، سکه و صراف با تاکید بر این که قیمت طلا به نسبت اول هفته 32 دلار کاهش داشته است، گفت: نرخ ارز افزایش داشته که روی طلا نیز اثر گذاشته است و باعث شده تا 32 دلار کاهش قیمت طلا زیاد نمود نداشته باشد.
سقف تسهیلات مسکن مهر تعیین شد براساس این مصوبه، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور موظف شده است تفاوت نرخ‌های مصوب سیاست‌های پولی، اعتباری و نظارتی نظام بانکی کشور در سال 90 را به عنوان یارانه در بودجه های سنواتی پیش‌بینی و به بانک‌های عامل تخصیص و پرداخت کند. بانک‌های عامل نیز موظفند تا زمان دریافت یارانه آن را به عنوان بدهی دولت محسوب کنند.
نکاتی در مورد بودجه 90 سال جدید را بدون بودجه مصوب سالانه مجلس شورای اسلامی و با بهره گیری از سازوکار تصویب دو دوازدهمی بودجه سال قبل برای دو ماه اول سال شروع می‌کنیم تا نمایندگان محترم مجلس فرصت داشته باشند دراین مدت نسبت به بررسی و تصویب قانون بودجه سال آینده اقدام کنند. پس از چندین دهه بودجه نویسی تجربه سال 1359 دوباره تکرار شد و تاخیر درارایه لایحه بودجه را شاهد هستیم حتی در دوران جنگ تحمیلی، همواره لایحه بودجه در موعد قانونی به مجلس شورای اسلامی تحویل می‌شد و قبل از ساعات پایانی سال به صورت قانون به دولت ابلاغ می‌گشت به هرحال امید است نمایندگان محترم مجلس در این فرصت دوماهه، طوری لایحه را رسیدگی و تصویب کنند که چند ماه پایانی سال 1390، ضرورتی به ارائه لایحه اصلاحیه یا متمم بودجه نباشد.
اختلاف 10 هزار تومانی قیمت سکه در بازار و بانک ملی براساس این گزارش،همزمان با افزایش قیمت جهانی طلا بانک مرکزی قیمت فروش سکه یک‌بهار آزادی را 409 هزار و 500 تومان اعلام کرد که این سکه‌ها در بازار آزاد 420 هزار تومان فروخته می‌شد
افزایش قیمت خودروهای داخلیقیمت پژو206 معمولی از 14 میلیون به 14 میلیون و 150 هزار تومان رسید. پژو 206 اس. دی این روزها در نمایندگی‌های ایران خودرو تا 16 میلیون و850 هزار تومان قیمت می خورد که در حدود 160 هزار تومان بیشتر از قیمت های سال گذشته است. پژو 405 دوگانه سوز از 14 میلیون و 300 هزار تومان به 14 میلیون و 580 هزار تومان رسیده است و پژو پارس هم با افزایش قیمتی در حدود 600 هزار تومان از 18 میلیون تومان به 18 میلیون و640 هزار تومان افزایش یافته است.
پیش‌بینی صعود نرخ تورم توسط بهمنیرئیس کل بانک مرکزی با پیش بینی افزایش نرخ تورم به 13.5 درصد در پایان فروردین ماه، از ماموریت جدید بازرسان غیرمحسوس بانک مرکزی خبرداد. محمود بهمنی در گفتگو با مهر درباره روند افزایشی نرخ تورم و در پاسخ به اظهارات برخی از اقتصاددانان مبنی بر اینکه در اردیبهشت ماه امسال نرخ تورم با افزایش شدیدی مواجه خواهد شد؟ گفت: اصلا چنین موضوعی صحت ندارد، نرخ تورم پایان سال گذشته معادل 12.4 درصد بود و نرخ تورم فروردین ماه از 13.5 درصد تجاوز نخواهد کرد.
هشدار توکلی نسبت به عواقب بودجه 90 درباره لایحه بودجه و گزارش کمیسیون تلفیق باید بگویم هر سال دریغ از پارسال. لایحه دولت در هم ریخته‌تر از پیش، بیش از گذشته اختیارات قوه مقننه را می‌کاست و برای اقتصاد ملی زیان بارتر بود. کمیسیون تلفیق نیز نه انگیزه کافی برای اصلاح داشت و نه وقت مناسب، گر چه بعضی ضعف ها را کم کرد، ولی برخی گرایش‌های موجود در کمیسیون، بر عیوب لایحه افزود. برای اثبات این دعاوی، نکاتی را تقدیم می‌کنم.
کلیات لایحه بودجه 90 به تصویب مجلس رسید نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کلیات لایحه بودجه 1390 کل کشور رای مثبت دادند. به گزارش ایرنا؛ کلیات این لایحه در جلسه علنی مجلس به رای گذاشته شد و نمایندگان به آن رای مثبت دادند. از میان 225 نماینده حاضر در جلسه عصر امروز مجلس، 149 نماینده به کلیات لایحه بودجه 90 رای موافق دادند.
بازار سکه دوباره حبابی شد وی با اشاره به عرضه سکه در شعب بانک مرکزی و حراج در بانک کارگشایی گفت : انتظار این بود شعب عرضه انواع سکه افزایش یابد و محدودیت های عرضه سکه هم برداشته شود ‌تا بازار سکه به تعادل برسد اما وقتی محدود شد شرایط رشد قیمت سکه در بازار فراهم شد.
تشریح جزئیات اصلاح نظام بانکی وی ادامه داد: تحول رفتاری و ساختاری بانک‌ها یکی از رویکرد‌های این طرح بود که با محوریت معاونت بانکی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی انجام شد،جلسات مختلفی در این زمینه شکل گرفت که نهایتا به برخی اصلاحات منجر و در نهایت به تشکیل یک سری نهادهای واسطه‌ای همچون موسسات اعتبارسنجی و توسعه بانکداری الکترونیک انجامید.
دلایل رکوردزنی قیمت سکه وی تصریح کرد: تصمیمات دولت در بسته سیاستی جدید پولی نیز می تواند بی تاثیر نباشد؛ چراکه نرخ سود سپرده‌ها در حساب‌های بانکی پایین آمده است و بخشی از نقدینگی خصوصا نقدینگی موسسات و شرکتهای سرمایه‌گذاری برای مدیریت، به سایر بازارها از جمله بازار طلا منتقل شده است.
ذخیره ارزی و بدهی خارجی ایران اعلام شدبه گفته وی، ذخیره ارزی کشور در این مدت 100 میلیارد دلار بوده، حال آنکه بدهی خارجی ایران 20 میلیارد دلار بوده است. حسینی افزود: اقتصاد ایران به قدری جذاب است که به لحاظ شرکای تجاری بی نظیر است و مطلوبترین مکان برای جذب سرمایه گذاری خارجی است.
توصیه‌های وزیر اقتصاد به خریداران سکه وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: مردم باید بدانند که برای خرید منصفانه قیمت طلا در بازار جهانی را در نرخ ارز ضرب کرده و قیمت طلا در داخل را بر مبنای این عملیات ریاضی، محاسبه کنند؛ بنابراین اگر حاصل ضرب آنها کمتر از رقم پرداختی برای خرید بود، باید بدانند که طلا و سکه را گرانتر از عرف بازار خریده‌اند، ضرر کرده اند و باید دیر یا زود آن را با ضرر به بازار برگردانند.
کشورهایی که از صفر پول خود کم کردند حذف صفر از پول ملی کشورها نخستین بار پس از پایان جنگ جهانی دوم و تورم تازنده آلمان‌غربی تجربه شد که چاپ مارک جدید را به دنبال داشت.پس از آن به ویژه از دهه 60 و 70 میلادی به این سو این عمل بارها و بارها در کشورهای مختلف که اکثراً کشورهای در حال توسعه بودند به اجرا درآمد.
احمدی نژاد: سود بانکی کاهش می‌یابد احمدی‌نژاد در ادامه به بحث سود بانکی اشاره کرد و گفت: امسال نیز تحول جدی‌ای در این زمینه رخ می‌دهد و در دستور‌العمل بانک مرکزی کاهش سود بانکی مد نظر قرار گرفته است.
زمان واریز مرحله سوم یارانه‌هاوی با بیان اینکه در سال جاری مبلغ نقدی یارانه‌ها به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد، عنوان داشت: مبلغ نقدی کماکان مانند سال گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و این در حالی است که برخی از خانواده‌ها نیز با توجه به حمایت بیشتر از نیازمندان از دریافت مرحله سوم یارانه‌ها انصراف داده‌اند.
کاهش 12 هزار تومانی قیمت انواع سکه رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر از ترکیدن حباب قیمتی بازار سکه با کاهش 12 هزار تومانی قیمت انواع سکه خبر داد و در عین حال گفت: قیمت طلا در بازارهای جهانی بازهم افزایش یافت و به 1466 دلار در هر اونس رسید. محمد کشتی آرای در گفتگو با مهر قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم را تا پایان روز پنجشنبه در بازار 445 هزار تومان اعلام کرد و گفت: هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز 402 هزار تومان است.

اخبار جدید ایران و جهان

  • توطئه یک زن برای پنهان ماندن راز دزدی
  • 2 شیطان‌ صفت بالای دار
  • قصاص و حبس ابد مجازات مأموران خطاکار
  • اشک‌های تمساح در بازسازی چهار جنایت
  • 2 پزشک قلابی، معافیت پزشکی می‌فروختند
  • مرد روانی خانه را آتش زد و عابر را گروگان گرفت
  • هزینه سفر عمره افزایش می یابد
  • گروه انحرافی ، جریان فتنه را امیدوار کرد
  • دختر جوان در دام دوستان برادر بی‌غیرت
  • انهدام بزرگترین باند قاچاق شیشه در کشور
  • جزئیات برکناری متکی در سنگال
  • دایی: تیم ملی را شکست دادیم
  • اینتر از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد
  • ژنتیک ، دریچه‌ای به‌سوی درمان بیماری‌ها
  • جریان‌های انحرافی؛زائده‌های‌اطلاعاتی‌بیگانگان
  • قیمت طلا و ارز در بازار تهران
  • فتنه گران آینده قشنگ تر از ما نماز می خوانند!
  • اعتیاد خواهر، زندگی‌ای را ویران کرد
  • اعترافات هولناک مردی که جسد همسرش را به آتش کشید
  • ازدواج مجدد با شناسنامه خواهر
  • زندگی باند لاک‌پشت‌های شیشه‌ای درخانه مالباختگان
  • آدم ربایی ناکام دو مرد غیرعادی
  • مرگ مشکوک در نزاع با سارقان
  • فریبکاری تازه‌عروس در ازدواج اینترنتی
  • اسامی بازیکنان تیم ملی بسکتبال اعلام شد
  • ردپای خدمتکاردر سرقت 426 میلیونی از بانک
  • بازگشایی پرونده مرگ مرموز زن جوان پس از 5 سال
  • الهام: رهبر می‌تواند احکام اولیه را تعطیل کند
  • پایان مرگبار دوستی 2 زندانی
  • تیپ پسرانه برای دزدی‌های دختر جوان
  • مقالات ویژه سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)

    دیدگاه امام خمینی(ره) در باب آزادی امروزه آزادی در کنار مفاهیمی مانند جامعه مدنی و دموکراسی و نیز نحوه تعامل آن ها با دین, به مهم ترین سؤال و مشغله موجود در حوزه اندیشه سیاسی این مرز و بوم مبدل شده اند. بی تردید, آزادی در مفهوم امروزینش, مفهوم جدیدی است که سابقه ای در تاریخ اندیشه دینی ندارد; به دیگر سخن, ما نمی توانیم برای تحلیل چنین واژه ای از واژگان اختیار و یا حرّیت استفاده کنیم. آزادی فلسفی تحت عنوان اختیار و تفویض در مقابل جبر, از مباحث دیرین کلام و فلسفه اسلامی است. آزادی عرفانی که رهایی از تعلقات دنیوی است نیز در اندیشه عرفانی مسلمانان, سابقه ای طولانی دارد و بیش تر با عنوان حریت و آزادی مورد توجه قرار می گیرد. آزادی حقوقی با عنوان حرّ در مقابل عبد نیز گرچه در فرهنگ اسلامی, جایگاه اصیلی ندارد, اما با توجه به وجود (عبید) و (اماء) در عصر تشریع, مباحث متعددی را در آثار فقهی به خود اختصاص داده است.
    آثار اجتماعی و سیاسی حج از نگاه امام خمینی حضرت امام خمینی در پیام ها و بیانات مکرر خویش به این موضوع مهم تصریح دارند و از جمله اعلام می کنند : « حج ابراهیمی محمدی » ـ صلی الله علیهما و آلهما ـ سالهاست غریب و مهجور است هم از جهات معنوی و عرفانی و هم از جهات سیاسی و اجتماعی و حجاج عزیز تمامی کشورهای اسلامی باید بیت خدا را در همه ابعادش از این غربت در آورند. اسرار عرفانی و معنوی اش به عهده عرفای غیر محجوب و ما اینک با بعد سیاسی و اجتماعی آن سروکار داریم که باید گفت فرسنگها از آن دوریم . ما مامور به جبران مافات هستیم . » (5 )
    امام خمینی الگوی عملی در مصرف صحیح نگرشی بر اصل پرهیز از « اسراف در خرید » در سیره و روش امام خمینی اصلاح الگوی مصرف نه امری سطحی و شعاری است که بزودی فروکش کند و هر فرد از آحاد جامعه به راه خویش رود و به کار خویش مشغول شود و دیگر بار همان روند و روش های گذشته تداوم یابد و نه ضرورتی است که به مقطعی خاص از حیات جمعی محدود گردد و تلاش و فعالیتی چه در ابعاد فکری و نظری و چه در جنبه های رفتاری و عملی انجام شود و از این پس همه چیز به فراموشی گراید و از ذهن و فکر خارج شود که گویی چنین موضوع و ضرورتی در عینیت جامعه و کشور وجود خارجی ندارد
    اهداف و آثار نهضت عاشورا در اندیشه های امام خمینینهضت بزرگ و تاریخساز عاشورا خونی است جوشان و همیشه در جریان و عامل حیات جاودان . این حرکت پر شور و حماسه ساز عامل بقای اسلام و تداوم تعالیم و ارزش های والای آن در بستر زمان است و اگر نبود این انقلاب خونین و مقدس که به تقابل با « باطل » برای احیای « حق » پرداخت اثری از دیانت باقی نمی ماند. زیرا آنچه تحت عنوان « اسلام اموی » در سطح جامعه اسلامی تبلیغ و ترویج می شد پوسته ای از دین بود و در تضاد و تعارض آشکار و صریح با « اسلام نبوی و علوی » قرار داشت که اصل و اساس دین مبین را تشکیل می دهد و عامل رشد و کمال و آگاهی مردم و دینداری صحیح با متسری نمودن آثار جلوه های مختلف قوانین و تعالیم اسلام در همه شئون حیات فردی اجتماعی فرهنگی اخلاقی عبادی تربیتی سیاسی و اقتصادی انسان به شمار می رود.
    پند نامه ای سیاسی از امام خمینی برای نسل امروز حضرت امام خمینی به طور معمول و متداول سعی می کرد از نزدیکان خود سخنی در تایید نگویند و در برابر فضای مسمومی که علیه آنان ایجاد می شد دفاعی انجام ندهند چنان که خود متذکر می شدند : « اینجانب هیچ گاه میل نداشته و ندارم که درباره نزدیکان خود سخنی بگویم یا دفاعی کنم . » (1 )
    جایگاه مرجعیت عظام در گفتار و رفتار امام خمینی یکی از خصال زیبا و از روش های عبرت زا و پسندیده حضرت امام خمینی در طول دوران حیات و در تمام مراحل نهضت اسلامی ـ چه قبل و چه بعد از پیروزی ـ اکرام خاص و بزرگداشت ویژه مراجع توسط این رهبر روشن ضمیر بود. مراجع و فقهای اسلام در فکر و عمل امام خمینی جایگاهی رفیع داشتند و منزلتی خاص را به خود اختصاص داده بودند به گونه ای که رهبر کبیر انقلاب بهترین واژه ها و تعابیر و جملات را در اکرام آنان به کار می بردند و همواره به عظمت و بزرگی از این استوانه های فقاهت و معنویت یاد می کردند.
    فقر ستیزی و محرومیت زدایی در اندیشه و روش امام خمینی برخی از واقعیت های اجتماعی به حدی نمایان و مشهود می باشند که هیچ جایی برای تردید و ابهام و انکار باقی نمی گذارند و به سرعت و صراحت هر ناظر را به اذعان و اعتراف می رسانند. علت اصلی این وضوح و نمایانی و تایید قطعی دل و دیده درباره وقایع مزبور را باید تجلی عملی آنها دانست که هرگز نمی توان واقعیت های به ظهور و بروز درآمده را نفی و انکار نمود و آنچه را که چشم آن را مشاهده نموده و تصویر آن را به مغز ارسال داشته و به تایید رسانده است نفی کرد و در انکار نشست .
    دیدگاه های امام خمینی درباره ضرورت مسئولیت پذیری روحانیت متعهد وقتی فرهنگ پویا و جامع و همه سونگر اسلامی وظایف و مسئولیت های مسلمین را در امور عبادی محدود نمی کند و عمل به تعالیم اجتماعی و سیاسی اسلام را در کنار سایر جنبه ها و جلوه های قوانین این دین زندگی ساز ضروری می داند طبیعی است که این « اصل » به صورت مسئولیت های بزرگ و حیاتی پیش از همه و بیش از دیگران بردوش عالمان و فقیهان اسلامی سنگینی می کند و هم آنان هستند که باید در پذیرش وظایف و تعهدات اجتماعی و سیاسی و حضور در عرصه های گوناگون حیات جمعی برای برنامه ریزی و تدبیر و راهبرد جامعه احساس مسئولیت کنند.
    مسیر تداوم انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینیآنچه پیش روی دارید گزیده ای است از دیدگاه های حضرت امام خمینی درباره شیوه های استمرار انقلاب اسلامی و بقای نظام اسلامی . اگرچه در مجموعه رهنمودها و اندیشه های امام خمینی راه و روش های تداوم نهضت و نظام اسلامی به آنچه در این گزیده آمده است محدود و محصور نمی شود لکن باید اذعان داشت که همواره در هر پیام و کلام و رهنمود و هشدار از آن پیشوای الهی شاهراه اصلی تداوم انقلاب و بقای نظام همین روش هایی است که در این گزیده تقدیم شما خوانندگان گرامی می شود.
    امام خمینی و مقابله صریح با هتک حرمت مراجع و بزرگان دینبرخی از وقایع تلخ و ناگواری که در گوشه و کنار جامعه و کشور اسلامی رخ می دهد بسیار آفت زا و آسیب رسان می باشند و برای این نسل و نسل های آینده تهدید و خطر به شمار می روند و به همین دلیل نباید از کنار آنها گذشت و دیده فرو خوابانید و به تغافل و تسامح گرفتار آمد. درستی این سخن و تمثیل وقتی بیشتر ادراک می شود که می بینیم مشابه همین حرکات کور در گذشته نیز به وقوع پیوست و متاسفانه چون مقابله سریع و صحیح با آن نشد امروز تداوم یافت و مشکل و رنج ایجاد نمود. با این وصف این یک اصل پذیرفته و کاملا موافق با تعالیم دینی می باشد که باید با این حرکات زشت و خطرناک با روش « پیشگیری » و همراه با تعقل و درایت مقابله شود
    امام خمینی(ره) و مدّعیان دروغین ارتباط با امام زمان(ع) چند نفر، ادّعای عرفان داشتند و اذعان می‌کردند که با امام زمان(ع) ارتباط دارند. برخی از مسئولان مملکتی، پس از شنیدن این ادّعاها، معتقد بودند باید این قضیه روشن شود تا چنانچه ادّعای این افراد، کذب و دروغ بود، موضوع افشا شود تا کسی به انحراف و اشتباه نیفتد. سرانجام با وساطت دو تن از مسئولان نظام، این چند نفر اجازه ملاقات با حضرت امام(ره) پیدا کردند. حضرت امام(ره) در همان لحظات اوّل، به ریاکاری آنان پی بردند و با اشرافی که داشتند جهت روشن شدن موضوع، سه سؤال را مطرح کردند.
    ارزیابی ابعاد شخصیتی امام خمینی(قسمت دوم) «فقاهت امام(رحمه الله») در فهم مسائل سیاسی نقش بسیاری داشت؛ چرا که باعث می‌شد ملت بدانند که حرکت او در میدان سیاست همچون فعالیتهای روزمره و عبادی اوست. امام(رحمه الله) به عنوان فقیه ـ و نه یک سیاستمدار ـ موفق شد سیاست را تابع خطوط ترسیم شده کلّی و تفصیلی فقه درآورد و حسی را در مردم بوجود آورد که هنگام رعایت قوانین کشور یا دفاع از نظام، چنین احساس کنند که در حال ادای واجبات عبادی ـ همانند نماز و روزه ـ هستند، یا از ارتکاب برخی معاصی ـ مانند شرب خمر ـ پرهیز می‌کنند
    ارزیابی ابعاد شخصیتی امام خمینی (قسمت اول)یکی از بزرگترین خصوصیات امام(رحمه الله) عدم دوگانگی در شخصیت بود. ایشان از اولین روزهای زندگی، فردی بیدار دل بود که واقعیت دردناک مسلمانان را ـ خصوصاً در ایران ـ لمس کرد و قواعد بازیهای سیاسی دول مستکبر ـ اعم از شوروی، بریتانیا و آمریکا ـ در سیطره بر ایران و تأثیرات این بازیها بر مسائل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی ایران را درک نمود. به همین علت در وجدان امام(رحمه الله) نوعی نگرانی دینی _ خصوصاً در مسائل سیاسی _ پدیدار شد و حوادث گوناگون وی را به تفکّر وا داشت. در ابتدای امر، نگرانی ایشان در حد یک احساس درونی بود؛ اما به تدریج به موازات رشد ایشان در حوزه، دامنه این نگرانی‌ها وسعت یافت. با رسیدن ایشان به درجه اجتهاد [ مرجعیت] و امکان تاثیرگذاری، از این موقعیت ویژه برای بیدار نمودن ملت استفاده نمود وجهت حرکت به سوی هدف بزرگ اقدامات وسیعی انجام داد.
    حضرت امام خمینی در نگاه آیت الله العظمی فاضل لنکرانی « در امام خمینی ذوب شوید همان گونه که او در اسلام ذوب شد. » این جمله تاریخی از شهید مجاهد آیت الله سید محمد باقر صدر می باشد که خطاب به شاگردان و یاران خویش و ملت مسلمان و مبارز عراق اعلام نمود. عالم وارسته و نستوه شهید آیت الله سید محمد باقر صدر خود به این توصیه عمل نمود و با ذوب شدن در امام خمینی نهضت و حرکت مقدسی را در عراق بنیان نهاد و تا پای جان برای تحقق آن تلاش کرد و سرانجام در این راه مقدس به شهادت نائل آمد.
    خروش کوبنده امام خمینی علیه قرارداد استعماری کاپیتولاسیوناین خروش امام خمینی به گونه ای حائز اهمیت و دارای نقش بنیادی و زیر ساختی در ایجاد « استقلال » و صیانت از هویت و موجودیت سرزمین ایران محسوب می شود که نسل های آینده باید در اوراق تاریخ به بازخوانی و پیام گیری از آن برای حرکت در مسیر صیانت از استقلال کشور بپردازند و از این بالاتر مادران باید در گوش کودکان آرامش یافته در گهواره ها قصه های آزاد مردی و دلاوری و تهاجم امام خمینی علیه سلطه بیگانگان و عوامل آنان که استقلال این سرزمین را به حراج گذاشته بودند زمزمه کنند و به آنها بیاموزند که اگر ایران اسلامی در اوج عزت و شرف و با استقلال کامل و به دور از سیطره قدرتهای بیگانه سربرآسمان می ساید و بر بلندای قله رهایی نشسته و مستقل و آزاد تنفس می نماید وامدار امام خمینی و نهضت عظیم و پرشور او در رها کردن ایران از زنجیرهای ثقیل و سنگین اسارت هستیم و آن رجل عظیم القدر الهی بود که با تکیه بر قدرت لایزال خداوند بر جبهه متحد کفر و شرک و نفاق جهانی شوید و در اوج بهت و شگفتی مردم دنیا رژیم ستمشاهی را با تمام حمایت های پیدا و پنهان و گسترده قدرت های استعماری سرنگون کرد و نظام حکومتی اسلام را که آزادی و استقلال وطن از سلطه بیگانگان از اهداف اولیه آن است جایگزین نمود.
    ضرورت آزاداندیشی و تضارب افکار از نگاه امام خمینی ـ حضرت امام خمینی اعلام می کند«کتاب های فقهای بزرگوار اسلام پر است از اختلاف نظرها و سلیقه ها و برداشت ها در زمینه های مختلف نظامی فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و عبادی تا آنجا که در مسائلی که ادعای اجماع شده است قول و یا اقوال مخالف وجود دارد و حتی در مسائل اجماعی هم ممکن است قول خلاف پیدا شود.» (1) اولین رهنمود ژرف امام خمینی انتقال این شناخت و بینش به جامعه ـ به ویژه جریان های فکری در متن حوزه های علمیه و مراکز پژوهشی و دانشگاهی و شخصیت های علمی حاضر در عرصه مدیریت سیاسی و حکومتی کشور ـ می باشد که فقهای بزرگ و اسلام شناسان جامع نگر اسلامی آزادانه دیدگاه ها و اختلاف سلایق و نظرهای خود را در آثار گرانسنگ خود در موضوعات گوناگون مطرح کرده اند و این اختلاف نظرات به حدی زیاد است که حتی در مسائل مورد اجماع نیز رد پایی از آنها می توان یافت و با این وصف
    نگاه امام خمینی به جایگاه حاکمان در نظام اسلامی برای کسانی که انقلاب اسلامی را درک نکرده اند و یا کسانی فرصت مطالعه و مراجعه به افکار و اندیشه های امام خمینی (س ) و نزدیکترین و موثرترین یاران و شاگردان ایشان ـ شهیدان والامقام آیت الله مطهری و آیت الله بهشتی (اعلی الله مقامهما) را کمتر پیدا کرده اند تشریح نگاه امام و یاران برجسته ایشان به جایگاه حاکمان اسلامی جالب خواهد بود. مقایسه این نگاه با نگاه کسانی که معتقد به جایگاهی فراتر از آنچه در نگاه امام خمینی برای حاکمان قائل هستند می تواند نکات مهمی را آشکار نماید و در عمل نیز تفاوت های زیادی را نشان دهد.
    تأثیر اندیشه‌های حضرت امام (ره) بر جنبش‌های اسلامی معاصرتا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جهان به صورت 2 قطبی مطرح بود و بقیه کشورها اقمار این 2 قطب محسوب می‌شدند. لذا روابط کشورهای اسلامی با یکدیگر بر مبنای روابط اقماری 2 قطب با یکدیگر صورت می‌گرفت. در این بین گاهی کشورهای اسلامی موفق به ایجاد اتحاد بین یکدیگر در سطح منطقه‌ای می‌شدند و هدف‌های ملی خود را در این سطح دنبال می‌کردند. از عناصر اصلی مقوم این اتحاد منطقه‌ای تکیه بر ناسیونالیسم عربی برای حل مشکلات جامعه عربی در عرصه‌های مختلف بود. بنابراین جنبش‌های اسلامی در منطقه و حتی داخل کشورهای اسلامی متأثر از ناسیونالیسم بودند
    دیدگاه های امام خمینی درباره اقتصاد تنگناهای معیشتی و حمایت از محروممشکلات اقتصادی و تنگناهای معیشتی همواره عامل رنج مردم جامعه وموجب وارد آمدن مشقت های مکرر به محرومان بوده است به گونه ای که لحظات زندگی را ـ که باید با آرامش فکر وروح و آسایش تن وجسم همراه باشد و در رفاه نسبی و متعادل طی شود ـ با تلخی و ناگواری سپری می نمایند و از این طبیعی ترین حقوق الهی خویش محروم می گردند
    مصادیق استکبار و روان شناسی مستکبران از نگاه امام خمینیاسلام و انقلاب های سرچشمه یافته از آن در همه اعصار و زمان ها در معرض عداوت و تهاجم مستکبران قرار داشته است و هم اینک این روند تداوم دارد. درباره مستکبران باید توجه داشت که اولا این دشمنان منحصر به افراد و گروه های محدود و مشخص نمی شوند و نیز در یک یا دو کشور خلاصه نمی گردند که شامل جبهه ای متشکل از افراد و گروه ها و احزاب مختلف معاند و همچنین با وسعت و گستردگی حضور همه کشورهایی است که با اسلام و نهضت جهانی آن مخالفند و به همین دلیل نام و عنوان « استکبار جهانی » برای آن تناسب دارد.
    هشدارهای امام خمینی (ره) درباره اختلاف افکنی‌ها در میان روحانیت 1. صدور منشور روحانیت (مورخه 3 اسفند 1367) از قلم امام خمینی (ره) علاوه بر قدردانی از حضور حوزویان در مبارزات انقلاب اسلامی، پاسخی بود به شبهاتی که قبل از انقلاب و پس از آن و در ایام دفاع مقدس، علیه نظام و عملکرد آن مطرح شده بود و مهمتر اینکه: پیش‌بینی و هشداری بود به آنچه بدخواهان با خدعه و نفوذ اعتقادات فسادانگیز روحانی نماهای متحجر و مقدس مآب برای حوزه‌های علمیه و روحانیون مبارز، پیش خواهند آورد.
    دیدگاه امام خمینی (ره) درباره تقابل عملی ملی گرایان با اسلام و قرآناشاره یکی از غفلت‌هایی که دامنگیر متولیان فرهنگی و سازمان‌های تبلیغی شده و در کنار آن رسانه‌های گروهی و از جمله مطبوعات ما را نیز گرفتار کرده است، مسامحه در آگاهی بخشی‌های تاریخی و سیاسی نسل امروز است. این نسل با وقوع انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و مجاهدت و مقاومت روحانیت و تلاش‌های مردم مسلمان ایران فاصله دارد و همین مسئله، فقدان شناخت و بینش سیاسی نسبت به ارکان و اهداف و سیر تاریخی و فراز و فرودهای نهضت اسلامی و نقش مثبت و منفی افراد و گروه‌ها را به همراه دارد.
    فرهنگ استقلال در آیینه اندیشه‌های امام خمینی (ره) در همه حال شعار ما قطع ایادی اجانب راست و چپ از کشور است زیرا رشد و استقلال و آزادی با وجود دخالت اجنبی از هر جنس و مسلک و مکتب، در هر امری از امور کشور، اعم از سیاسی و فرهنگی، اقتصادی و نظامی خواب و خیالی بیش نیست و هر کس در هر مقامی و به هر صورتی اجازه دخالت اجانب را در وطن عزیز ما، چه با صراحت و چه به وسیله طرح‌هایی که لازمه‌اش ادامه تسلط اجنبی یا ایجاد تسلط تازه‌ای باشد، بدهد، خائن به اسلام و کشور است و احتراز از او لازم است زیرا اگر دخالت اجانب خصوصا آمریکا، شوروی و انگلیس وجود داشته باشد، هر رژیمی که روی کار بیاید تنها آلتی خواهد بود برای عقب نگهداشتن ملت و ادامه بدبختی‌ها و محرومیت‌ها از یک طرف و چپاولگری‌ها و قلدری‌ها از طرف دیگر، عوض شدن مهره‌ها گرچه ممکن است موقتا اوضاع را بهتر از حال حاضر کند ولی تاثیری در سرنوشت ما ندارد زیرا تمام بدبختی‌ها و گرفتاری‌های مسلمین از دخالت اجانب در مقدرات آنان است.
    امام خمینی (ره) از دیدگاه اندیشمندان و شخصیت های جهان گویی شخصیتی از شخصیت های آزمون بزرگ صدر اسلام (فتنه الکبری) با معجزه ای به دنیا بازگشته تا پس از امویان و به خون غلتیدن شهیدان اهل بیت علیهم السلام سپاه علی علیه السلام را رهبری کند. محمد حسنین هیکل (نویسنده مشهور مصری) وی از جمله افرادی بود که خداوند سبحان، علمی نافع و عقلی جلوتر از زمان به وی اعطاء کرده بود. شیخ محمد طنطاوی (مفتی اعظم دانشگاه الازهر مصر)
    حجاب از دیدگاه امام خمینی(ره) امام خمینی (ره) چادر را حجاب برتر می دانستند و در خاطره یکی از همراهان امام راحل در «نوفل لوشاتو » می‌خوانیم: «در مورد حجاب هم وقتی از فرانسه آمدم، هنوز با مانتو و شلوار و مقنعه بودم. یک بار در مهران، پایم صدمه دید و من با عصا و با همان مانتو و شلوار خدمت امام رفتم تا گزارش بدهم. امام فرمودند: اگر چادر ندارید، بگویم احمد برایتان بخرد. عرض کردم: نه حاج آقا! چون به کوه می‌رفتم و اسلحه روی دوشم بود و فشنگ به کمرم و قمقمه به پهلویم و گاهی هم باید سه‌پایه تیربار را روی دوش می‌گرفتم، چادر سرکردن برایم دشوار بود. فرمودند: چادر برای زن بهتر است. من از آن روز چادر سر کردم.»(مصاحبهء سایت ساجد با طاهره حدیده چی)
    تاریخى ترین سند مبارزاتى امام خمینى (ره)هان اى روحانیین اسلامى ! اى علماء ربانى !اى دانشمندان دیندار! اى گویندگان آیین دوست ! اى دینداران خداخواه ! اى خداخواهان حق پرست ! اى حق پرستان شرافتمند! اى شرافتمندان وطنخواه ! اى وطنخواهان باناموس ! موعظت خداى جهان را بخوانید و یگانه راه اصلاحى را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفع هاى شخصى کرده تا به همه سعادتهاى دو جهان نائل شوید و با زندگانى شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید. (ان لله فى ایام دهرکم نفحاث الافتعر ضوالها) امروز روزى است که نسیم روحانى الهى وزیدن گرفته و براى قیام اصلاحى بهترین روز است ،
    مسیر تداوم انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) آنچه پیش روی دارید گزیده ای است از دیدگاه های حضرت امام خمینی (ره) درباره شیوه های استمرار انقلاب اسلامی و بقای نظام اسلامی. اگرچه در مجموعه رهنمودها و اندیشه های امام خمینی (ره) راه و روش های تداوم نهضت و نظام اسلامی به آنچه در این گزیده آمده است محدود و محصور نمی شود لکن باید اذعان داشت که همواره در هر پیام و کلام و رهنمود و هشدار از آن پیشوای الهی شاهراه اصلی تداوم انقلاب و بقای نظام همین روش هایی است که در این گزیده تقدیم شما خوانندگان گرامی می شود.
    ارزیابی ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) از نگاه علامه فضل‌اللهیکی از بزرگترین خصوصیات امام(رحمه الله) عدم دوگانگی در شخصیت بود. ایشان از اولین روزهای زندگی، فردی بیدار دل بود که واقعیت دردناک مسلمانان را ـ خصوصاً در ایران ـ لمس کرد و قواعد بازیهای سیاسی دول مستکبر ـ اعم از شوروی، بریتانیا و آمریکا ـ در سیطره بر ایران و تأثیرات این بازیها بر مسائل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی ایران را درک نمود. به همین علت در وجدان امام(رحمه الله) نوعی نگرانی دینی _ خصوصاً در مسائل سیاسی _ پدیدار شد
    رهبری امام خمینی (ره) و نقش مردم در انقلاب اسلامیمن به تدریج این امید در دلم زنده می شود که این انقلاب به ایران محدود نمی ماند، هفت صد میلیون مسلمان را در بر خواهد گرفت و چه افتخاری برای ایران خواهد بود که یک انقلاب اسلامی از ایران شروع بشود و تمام کشورهای اسلامی را زیر نفوذ خودش بگیرد، که مطمئنا خواهد گرفت. از قراری که به من اطلاع داده اند چند روز پیش، کارتر به آیت الله خمینی (ره) راجع به بختیار اخطار کرد که هر دو ابرقدرت بر روی این دولت توافق دارند و شما حساب کار خودتان را بکنید. اما این مرد بزرگ اعتنائی به این تهدید نکرد.
    امام خمینی (ره) و اخلاق در سیاست خارجی اما بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) ،با الهام از آموزه های اسلامی،از همان آغاز مبارزه و بخصوص پس از پانزده خرداد 1342 ، در درس های اخلاقی خویش، ، راه های مبارزه با استبداد و استکبار را نیز آموزش می دادند. به همین دلیل بود که عوامل رژیم شاه درس های اخلاق ایشان را تعطیل کردند. امام با ترویج اندیشه های سیاسی نوین ومبتنی بر شرع، توانست بر خلاف آموزه های زمان که سیاست را امری بشری و عقلی و در نتیجه غیر دینی معرفی می نمود، دین،اخلاق و معنویت را به عنوان یک ارزش وارد مفاهیم سیاسی کند.