گلچین اخبار ایران و جهان

گلچین اخبار ایران و جهان

آخرین خبرها و مقالات
گلچین اخبار ایران و جهان

گلچین اخبار ایران و جهان

آخرین خبرها و مقالات

مقالات جدید آموزشی

مهارت‌های خواندن خود را پرورش دهیم نکات اصلی مطلب را بگیرد. در مورد آنچه نویسنده می‌‌گوید، فکر کند. فعال باشد نه منفعل. بر روی چیزی که می‌‌خواند تمرکز کند. هر چیزی را به آن موضوع مربوط است به خاطر بیاورد. آنچه را می‌‌خواند با زندگی شخصی خود مرتبط کند.
چگونه اضطراب و نگرانی خود را کنترل کنیم؟ استرس در زندگی روزمره، امری عادی است و گاه می‌‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد؛ اما هنگامی که جنبه‌ی مریضی پیدا کند و به صورت نگرانی و اضطراب دائم درآید و افکار و اعمال انسان را تحت تأثیر قرار دهد، می‌‌تواند خطرناک باشد. میزان اضطراب در افراد گوناگون، متفاوت است. ممکن است موقعیتی که برای فردی بسیار نگران کننده است برای دیگری اصلا استرس زا نباشد و برعکس. مثال بارز این مسأله، سخنرانی در میان جمع است که در برخی افراد نگرانی زیادی ایجاد می‌‌کند، در صورتی که برای برخی دیگر امری بسیار عادی تلقی می‌‌شود. بنابراین بهترین راه برای غلبه بر استرس پیدا کردن راه حل و تکنیکی متناسب با شخصیت فرد می‌‌باشد.
ارزشیابی و 97 نکته مهم " ارزشیابی " یکی از ارکان مهم آموزش و پرورش و بخش جدایی ناپذیر آن است، آموزش و پرورش فرایندی متشکل و به هم پیوسته است که تمام اجزای آن به گونه ای سازمان یافته برای رسیدن به هدفی معین فعالیت می کنند. در پایان هر یک از برنامه های آموزشی ، معلمان علاقه مندند میزان تغییرات حاصله در رفتار دانش آموزان را بررسی کنند تا معلوم شود ، چه اندازه به هدف های مورد نظر نزدیک شده اند. این عمل را اصطلاحاً ارزشیابی یا امتحانمی گویند که در نگارش های نوین بر خلاف گذشته دارای هدف های مهم تر و گسترده تری می باشد.
چرا نمی تونم درس بخونم؟ ما همواره از فرزندان خود انتظار داریم که خوب درس بخوانند، اتلاف وقت نکنند، و در ساعتی مقرر یادگیری خود را خاتمه دهند و نمرات بالایی هم کسب کنند اما هیچ گاه به آنان نمی آموزیم که اگر چگونه بخوانند نتایج بهتری کسب می کنند و در مدت زمان کمتری بازدهی بالاتری خواهند داشت. در این مقاله در نظر داریم تا خطاب به شما و دانش آموزان نکاتی را برای جلوگیری از افت تحصیلی و افزایش میزان یادگیری ارائه دهیم.
چگونه فرزندان خود را برای امتحان آماده سازیم؟هر چه در محیط خانواده آرامش بیشتری وجود داشته باشد و رفتار والدین با دانش آموز آرام تر باشد میزان تمرکز و در نتیجه یادگیری او افزایش می یابد. لذا حتی اگر وی مدت کوتاهی به مطالعه بپردازد به علت همین فراگیری بهتر راندمان بیشتری داشته و مطالب به صورت پایدارتری در ذهن او نقش می بندد. بر این اساس افراد ذیل نباید به فرزندان خود درس بدهند: 1- پدر و مادرهای مضطرب و وسواسی، اضطراب خود را به دانش آموز منتقل کرده و همین اضطراب سبب وسواس فکری و کاهش تمرکز وی می شود. 2- والدین افسرده، انگیزه مطالعه و اعتماد به نفس دانش آموز را کاهش می دهند.
راهکارهای کاهش اضطراب به فرزندمان اطمینان خاطر بدهیم که در کنار او خواهیم بود و اگر مشکلی داشت ، او را یاری خواهیم کرد. از به کار بردن عباراتی مانند : «به من ربطی ندارد ، مشکل خودت است ، از نوع درس خواندن تو خسته شدم و ...» خودداری کنیم. به فرزندمان یادآور شویم که تمامی تلاش خود را صرف یادگیری درس‌ها نماید نه کسب نمره ، زیرا کسانی که فقط برای به دست آوردن نمره درس می‌خوانند مطالب درسی را زودتر فراموش می‌کنند.
اضطراب امتحان اضطراب یکی از شایع‌ترین حالات روحی است که تقریباً در همه‌ی انسان‌ها در طول زندگی و به درجات مختلف بروز می‌کند. اضطراب امتحان نیز معمولاً با نزدیک شدن امتحانات در فرد نمایان می‌شود، به طوری که هر کسی در طول زندگی خود حداقل یک بار این احساس را تجربه کرده است. انسان دوست دارد هنگام ارزیابی و نقادی رفتارهایش بوسیله ی دیگران حداکثر امتیاز ممکن را کسب نماید. به همین دلیل هر زمان که در موقعیت امتحان یا آزمونی قرار می‌گیرد دچار اضطراب می‌شود،هر چند موضوع امتحان را بارها و بارها تمرین کرده باشد.
توصیه هایی مهم برای امتحان با اطمینان خاطر و آرامش کامل در امتحان شرکت کنید. مثبت اندیشی کنید. همواره این جملات را در ذهن خود تکرار کنید: " من برای امتحان کاملا آماده ام و به خوبی از عهده آن برمی آیم. " نگرانی را از خود دور کنید. هر گاه احساس نگرانی کردید، چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید. قبل از امتحان با دوستانتان راجع به اضطراب و دل‌شوره صحبت نکنید. بهتر است بدانید که نگرانی هم‌چون یک بیماری مسری قابل سرایت به دیگران است.
کابوسی به نام امتحان بدون تردید ترس از امتحان بین دانش‌آموزان و دانشجویان تقریبا همه‌گیر و رایج است و می‌توان گفت مهم‌ترین علت این موضوع، نتیجه‌ای است که از امتحان به‌دست می‌آید. نتیجه‌ای که مدرک قبولی یا مردودی محسوب گردیده و باعث ارتقا، تهدید، تشویق یا تنبیه می‌گردد. گاهی اوقات این نتیجه می‌تواند سرنوشت را نیز رقم زند. به همین علت هر چه نتیجه، حساسیت و اهمیت بیشتری داشته باشد، به همان نسبت می‌تواند سبب اضطراب و ترس از امتحان گردد،
امتحان، اندازه گیری یا ارزشیابی؟ واژه ارزشیابی در فرهنگ دهخدا تحت عنوان ارزیابی به معنای «عمل یافتن هر چیز، تقویم» و در فرهنگ معین به معنای «عمل یافتن ارزش و بهای هر چیز، سنجش و بررسی حدود هر چیز و برآورد کردن ارزش آن» تعریف شده است. در فرهنگ روانشناسی، «آرتور ربر»، ارزشیابی را در معنی عام «تعیین ارزش و یا اهمیت یک چیز» و به صورتی ویژه تر، آن را به معنای «تعیین میزان موفقیت یک برنامه، یک درس، یک سری آزمایش، یک دارو و ... در رسیدن به هدفهای اولیه» تعریف کرده است. در فرهنگ وبستر نیز، ارزشیابی به معنای «قضاوت کردن یا تعیین ارزش یا کیفیت کردن» تعریف شده است. مفهوم ارزشیابی به عنوان امتحان و آزمون کردن، همواره در طول تاریخ آموزش و پرورش با فرآیند یاددهی- یادگیری همراه بوده است.
استرس جوانان ناکامی نیز مانع رسیدن شخص به هدف می شود، واکنش های گوناگونی که افراد در برابر ناکامی از خود نشان می دهند نماینده وضع و ساختمان روانی و شخصیتی آنان است استرس نیرویی است که چون بر سیستمی وارد شود آن را دگرگون می کند. نیروها و فشارهای روانی و اجتماعی وقتی به شکل رخدادها یا موقعیتهای خاص، تعادل شخص را بر هم بزند استرس نام دارد.
چه عواملی باعث اضطراب امتحان می‌شود عدم آمادگی کافی: که ناشی از عقب انداختن مطالعه درسی تا آخرین ساعات قبل از امتحان است و شخص سعی می‌کند با عجله دروس را شب قبل از امتحان بخواند. در این وضعیت شاید فرد اطلاع کافی از اینکه چه مطالبی را باید یاد بگیرد نداشته باشد، که این خود ناشی از: الف) عدم احساس نیاز به مطالعه، شخص فکر می‌کند بلد است و نیاز به مطالعه نیست. ب) شیوه‌های غلط در مدیریت زمان که باید درست برنامه‌ریزی کرده و یا از مشاور راهنمایی بگیرد.
مدیریت اضطراب امتحان اضطراب امتحان یک حالت هیجانی ناخوشایند و مبهم است و ترس قابل ملاحظه در مواردی که در ادامه متن می‌آید می‌باشد. البته مقدار کمی اضطراب و نگرانی، برانگیزاننده بوده و برای آمادگی امتحان کمک کننده است ولی اگر بیش از حد باشد باعث پریشانی و کاهش عملکرد می‌شود و فرد را دچار ضعف یادگیری و افت نمرات درسی می‌کند و یکی از عوامل افت تحصیلی می‌باشد. موقعیت‌های زیر، فرد را دچار اضطراب می‌کند.
مدیریت اضطراب امتحان اضطراب امتحان یک حالت هیجانی ناخوشایند و مبهم است و ترس قابل ملاحظه در مواردی که در ادامه متن می‌آید می‌باشد. البته مقدار کمی اضطراب و نگرانی، برانگیزاننده بوده و برای آمادگی امتحان کمک کننده است ولی اگر بیش از حد باشد باعث پریشانی و کاهش عملکرد می‌شود و فرد را دچار ضعف یادگیری و افت نمرات درسی می‌کند و یکی از عوامل افت تحصیلی می‌باشد. موقعیت‌های زیر، فرد را دچار اضطراب می‌کند.
برای یادگیری بهتر چگونه باید مطالعه کرد؟ قبل از شروع مطالعه، باید یک مکان ثابت و مشخص را انتخاب کنید. در حد امکان آن مکان جای تنگ نباشد و کمی وسعت داشته باشد، اطراف شما شلوغ نباشد، و محل خلوتی از خانه باشد. دارای نور مناسب و حرارت در حد دمای 20 درجه باشد، گرم نباشد چون موجب خواب‌آلودگی می‌شود. اگر شما از یک مکان ثابت هر روز استفاده
چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهید آیا شما هم از آدم‌هایی هستید که وقتی می‌خواهند کاری کنند و برنامه‌ای را اجرا کنند، به خود و توانایی‌های خود شک می‌کنید و همیشه می‌ترسید که نکند نشود، من نمی‌توانم، سخت است. اگر جواب به این سؤال بله است، نکات زیر احتمالاً بتواند به شما کمک کند و اعتماد به نفس شما را افزایش دهد به شرط این‌که این کلمات را در عمل به کار ببرید نه این‌که آن ها را فقط بخوانید و فراموش کنید.
برنامه‌ریزی درسی به صورت اختصاصیدر برنامه‌ریزی برای درس‌ها اولویت‌ها را در نظر بگیرید و ابتدا دروسی که خیلی بااهمیت است به عنوان اولویت اول در نظر گرفته و سپس دروس با اهمین کمتر را در اولویت دوم و اولویت سوم را برای دروس بااهمیت کمتر قرار دهید. وقت خواب کافی برای خود در نظر بگیرید. زیرا کم‌خوابی باعث می‌شود تمرکز نداشته باشید و از برنامه مطالعه نتوانید به خوبی استفاده کنید.
روش گام به گام برنامه‌ریزی درسی بعضی از شما ممکن است با برنامه‌‌ای درست از اول سال تحصیلی درس‌ها را مطالعه کرده‌اید و با اطمینان خاطر روزهای امتحان را نیز سپری می‌کنید. ولی بعضی دیگر ممکن است تمام درس‌ها را انباشته کرده‌اند تا در روزهای پایانی بخوانند و طبیعتاً دچار سردرگمی و کلافگی و گاهی اضطراب می‌شوند. نمی‌دانند از کجا شروع کنند و چگونه دروس را مطالعه کنند. در این ویژه نامه می‌‌خواهیم، راه کارهای عملی را به شما آموزش دهیم تا در روزهای پایانی سال تحصیلی بتوانید، هر چه زودتر اقدام کرده و برنامه درسی برای خود درست کنید.
گفتار و توصیه های کوتاه اخلاقی آیت الله بهجت ۱) هم جنسی و هم شکلی و اختلاط با کفار، تسلط و حکومت آنها را بر مسلمانان آسانتر می سازد. [در محضر بهجت: ۱/۳۲] ۲) اگر بی تفاوت باشیم و برای رفع گرفتاریها و بلاهایی که اهل ایمان بدان مبتلا هستند دعا نکنیم، آن بلاها به ما هم نزدیک خواهد بود.[همان: ۱/۹۷] ۳) ائمه ما (علیهم السلام) دعاها را در اختیار ما گذاشته اند تا ما را غرق در نور ببینند. [همان: ۱/۱۸۹]
نگاهی به پدیده کم‌رویی، عوامل و عواقب آن کم‌ر‌ویی، یک پدیده پیچیده‌ روانی - اجتماعی است. کم‌ر‌ویی، یک صفت یا ویژگی ارثی یا ژنتیکی نیست، بلکه اساساً در نتیجه روابط نادرست بین فردی و سازش نایافتگی‌های اجتماعی در مراحل اولیه رشد، در خانه و مدرسه پدیدار می‌شود.با اینکه برخی از روانشناسان بر این عقیده‌اند که بعضی افراد با زمینه یا سندروم کم‌ر‌ویی متولد می‌شوند اما باید توجه داشت که بحث درباره سندروم کم‌ر‌ویی و استعداد بیشتر بعضی از کودکان در ابتلا به کم‌ر‌ویی به معنای ارثی بودن مثل رنگ چشم و پوست نیست.بدیهی است کودکان کمرو عموماً متعلق به والدینی هستند که خودشان کم‌ر‌ویی دارند، لیکن این بدان معنی نیست که این قبیل کودکان کم‌ر‌ویی را از طریق ژن‌های ناقل از والدین خود به ارث برده اند، بلکه اساساً بدین معناست که کم‌ر‌ویی را از آنها یاد گرفته‌اند.
مبانی تربیت اسلامی / مفهوم شناسیتربیت: تربیت در زبان فارسی دارای این معانی است: " پروراندن، پروردن، آداب و اخلاق رابه کسی آموختن، آموختن و پروردن کودک تا هنگام بالغ شدن، پرورش دادن"اما از آنجا که اصل این واژه تازی(عربی) است، شایسته است که مفهوم عمیق ترآن را در فرهنگ لغات تازی جستجو کنیم.تربیت در زبان تازی، مصدر باب تفعیل از ریشه "ربو" است. (رَبّی، یُرَبّی، تَربیة) و با ریشه "ربب" نیز ارتباط مفهومی دارد.
مبانی تربیت اسلامی / موضوع تربیتموضوع هر علمی، عنوان جامعی است که مسائل آن علم ، برمحور آن دور می زند و تفاوت علوم نیز به تفاوت موضوعات آنها بازمی گردد. اکنون که سخن از تعلیم و تربیت درمیان است، می پرسیم؛ موضوع تعلیم و تربیت چیست؟ موضوع تعلیم و تربیت به معنای اصطلاحی آن، «انسان»است. «انسان» از جنبه های مختلف ، موضوع علم های گوناگون قرار می گیرد: مثلا جسم انسان و عوارض سلامت و بیماری آن، موضوع علم پزشکی ؛روان و رفتارها و عکس العمل های روانی، او موضوع علم روانشناسی، بعد اجتماعی او، موضوع علم جامعه شناسی و ابعاد حقوقی او، موضوع علم حقوق است.
مبانی تربیت اسلامی / مقدمهمی دانیم که معلم بودن و مربیگری از ارزشمندترین کارهای بشریست که برترین بندگان خداوند، یعنی پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام تمام عمر گرانبهای خویش را صرف آن نموده اند.چرا که تعلیم و تربیت خود مبنای همه ساختارهای فکری، شخصیتی،دینی و اجتماعی انسان است. در اهمیت تربیت همین بس که اگر جسم و جان آدمی تربیت شود، آفریده ای والا،توانمند،پرنشاط و بسیار سودمند خواهد بودو اگر به درستی تربیت نشود، موجودی ناتوان، سرخورده، بی فایده و البته بسیار خطرناک و پرزیان خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد