گلچین اخبار ایران و جهان

گلچین اخبار ایران و جهان

آخرین خبرها و مقالات
گلچین اخبار ایران و جهان

گلچین اخبار ایران و جهان

آخرین خبرها و مقالات

اخبار علمی و پزشکی

ایران در رتبه ‌تولید علم در جهان صعود کرد دکتر جعفر مهراد، رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام این مطلب به ایسنا گفت: طبق تازه ترین گزارش از آمار تولیدات علمی نمایه شده ایران در موسسه بین‌المللی اطلاعات علمی، محققان ایرانی در پایان پنجمین ماه سال 2011 (31 می) از لحاظ تعداد کل مستندات علمی نمایه شده در ISI در رتبه بیست و یکم جهان قرار گرفته اند.
ژنتیک ، دریچه‌ای به‌سوی درمان بیماری‌ها ژنتیک پزشکی، علمی است که به تشخیص و پیشگیری از بیماری‌های ژنتیکی و در صورت بروز، به درمان آنها اقدام می‌کند. خوشبختانه به اعتقاد بسیاری از متخصصان، در 2 دهه گذشته پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه علم ژنتیک داشته‌ایم که باید جامعه پزشکی و نیز جامعه غیر پزشکی را با آنها آشنا کرد.
دو موفقیت بزرگ علمی ایران محققان کشور طی اجرای پروژه های تحقیقاتی با استفاده از نانو فناوری موفق به تولید دو نانو دارو شدند. مدیرکارگروه توسعه منابع انسانی ستاد فناوری نانو از موفقیت محققان کشورمان و رونمایی دو داروی نانویی در کشور خبر داد و گفت: این دو دارو که در درمان بیماریهای قلبی و سرطان کاربرد دارد تا چند ماه آینده رونمایی می شود.
زنبورهای که وضعیت آب‌وهوای را پیشگویی می‌کنند! یکی از مسئولان دپارتمان هواشناسی آلمان در مصاحبه‌ای با رسانه‌های رسمی این کشور خاطرنشان کرد: مسئولان ارشد این دپارتمان به این نتیجه رسیدند که می‌توان از زنبورهای عسل برای پیش‌بینی وضعیت آب وهوایی استفاده کرد.
عسل کلیه را ضدعفونی می‌کندوی گفت: اگر افراد عسل را به طور مداوم مصرف کنند باعث افزایش ادرار و خرد شدن سنگ‌های مجاری ادرار و کلیوی می‌شود همچنین عسل حاوی مقدار کمی پروتئین و تقریباً فاقد نمک است. این متخصص تغذیه افزود: پروتئین و نمک دو ماده‌ای است که نقش منفی را در عوارض کلیوی ایجاد می‌کند و به دلیل اینکه بیماری‌های کلیه متنوع است برای درمان با عسل به پزشک متخصص مراجعه کنند.
بزرگترین رویداد روانشناسی ایران در سکوت محض خبری؟!گفتنی است، نخستین کنگره بین المللی روانشناسی، دین و فرهنگ توسط دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشجویان و انجمن علمی دانشجویی مشاوره دانشگاه تهران برگزار شد
ژن شادی کشف شد این ژن دوقسمتی که یکی از آنان از پدر و دیگری از مادر به ارث می‌رسد، 5-HTT نام دارد و مسوول چگونگی مدیریت پخش سروتونین است که از غده صنوبری مغز ترشح می‌شود و به کنترل خلق و خو کمک می‌کند.
نقشه جامع علمی کشور ابلاغ شد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به زودی اولین جلسه ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور با حضور وزرای علوم، بهداشت، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و سایر اعضا برگزار می‌شود تا تصمیمات لازم برای اجرایی شدن بخش‌هایی از نقشه جامع علمی کشور در سال 90 اتخاذ شود.
حواس‌پرت‌ها از مغز بیشتری برخوردارند!دلیل ارتباط اندازه این لوب با حواس پرتی مشخص نیست اما محققان بر این گمان هستند که ممکن است دلیل این موضوع این باشد که با بالغ شدن انسان، ماده خاکستری مغز از نورون‌ها خالی می‌شود تا کاربری بیشتری داشته باشد. به گفته دانشمندان، وجود ماده خاکستری بیشتر در مغز احتمالا نتیجه بالغ نبودن مغز و نقص خفیف احتمالی رشد آن است.
پیاز گیاهی با خواص دارویی بسیار زیادبا این حال، بخاطر بوی بدآن ، پیاز در میان مردمان فقیر در سراسر دنیا که می‌توانستند به راحتی از این گیاه ارزان برای خوش طعم کردن غذاهایشان استفاده کنند شهرت یافت.به گزارش سایت پزشکان بدون مرز ، پیاز از خانواده ALLIUM هستند و هر دو سرشار از ترکیبات سولفور قوی هستند که باعث بوی تند و همچنین باعث افزایش سلامتی می‌شود .‍‍ پیازسرشار از کروم می‌باشد. یک ماده معدنی که به سلولها در واکنش به انسولین، به همراه ویتامین C، فلاونوئید و کورسیتین کمک می‌کند
کمبود ویتامین D یکی از علل ابتلا به فشارخون محققان دانشگاه علوم پزشکی روچستر طی مطالعاتی به این نتیجه رسیدند که سطح ویتامین دی در میان سیاه‌پوستان کمتر است و کم بودن سطح ویتامین D در انسان موجب افزایش فشار خون می‌شود.به گزارش فارس ، تحقیقات و مقالات جدید دانشگاه روچستر نشان می‌دهد سطح پایین ویتامین D در میان سیاه‌پوستان یک عامل مهم در فشار خون بالا در میان این ن‍ژاد است که در میان آنها نسبت به سفیدپوستان شیوع بیشتری دارد و مرگ و میر ناشی از آن در میان سیاه‌پوستان بیشتر است.
تصاویر رصد برخورد پشه و کامیون در فضا!تصور کنید در یک بزرگراه کامیونی از یک سو با سرعت در حال حرکت بوده و از سوی مخالف نیز پشه ای در پرواز است، نتیجه: پشه با گلگیر کامیون برخورد کرده و تبدیل به پودر شده و ذراتش در هوا ناپدید خواهد شد. این در اصل همان اتفاقی است که سال گذشته در کمربند اخترواره ای رخ داده است: اخترواره ای به وسعت 100 کیلومتر با اخترواره ای 30 متری برخورد کرده و ذرات ناشی از این برخورد برای مدتی کوتاه منجر به تشکیل دنباله ای مشابه دم ستاره های دنباله دار شد.
پشه‌ها چه کسانی را نیش می‌زنند؟!عنصری خاص از مواد شیمیایی بدن که در سطح پوست ترشح می‌شود موجب جذب پشه‌ها به سمت انسان می‌شود. افرادی که روی پوست خود استروئید و کلسترول دارند در معرض حمله بیشتر پشه‌ها هستند. همچنین افرادی که مقادیر زیادی اسید اوریک تولید می‌کنند پشه‌ها را به سوی خود جلب می‌کنند زیرا این مواد سبب تحریک پشه‌ها می‌شود. همین‌طور پشه‌ها به سمت افرادی که مقدار زیادی دی‌اکسیدکربن تولید می‌کنند، کشیده می‌شوند. به‌طور مثال افراد پیر و زنان باردار به دلیل دفع دی‌اکسیدکربن زیاد در معرض خطر این حشرات هستند. همچنین گرما و حرکت موجب جذب آنها می‌شود.
زیباترین تصاویر زمین از فضا به همین مناسبت مجله نشنال جئوگرافی گزیده‌ای از زیباترین تصاویری ماهواره‌ای را که از در سال‌های گذشته از زمین گرفته شده، منتشر کرده است.
محققان موفق به تولید چشم در لوله آزمایش شدندگروهی از دانشمندان ژاپنی با استفاده از سلول های بنیادی موش موفق شدند اولین چشم یک موجود زنده را در لوله آزمایش ایجاد کنند.به گزارش مهر، نتایج این تحقیقات به توسعه شبکیه مصنوعی قابل پیوند به چشم افرادی که از بیماری تخریب شبکیه رنج می برند، خواهد انجامید.
19 دستاورد هسته‌ای محققان کشور 20 فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای نامگذاری شده است به همین دلیل در گزارشی دستاوردهای محققان هسته‌ای کشور که توانسته‌اند در بخش‌های مهمی در حوزه پزشکی هسته ای،‌ کشور را به خودکفایی برسانند بررسی می‌شود. به گزارش خبرنگار مهر، دستیابی به دانش فنی تولید 22 رادیو دارو برای بیماریهای صعب العلاج، کاهش آفات کشاورزی، افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی و تولید انرژی تاکنون توانسته کارنامه موفقی برای این حوزه از فعالیت محققان هسته‌ای کشورمان رقم بزند.
کاهش توانایی حافظه انسان در شرایط شادی محققان علوم پزشکی می گویند قرار داشتن در شرایط روحی مناسب و شاد بودن ، بخش کارآمد و فعال حافظه مغز را کاهش می دهد و در واقع توانایی بازیافت موارد ذخیره شده را در مغز پایین می آورد.
اولین تصویر کاوشگر "مسنجر" از مدار عطاردماموریت این کاوشگر ناسا چندین سال به طول خواهد انجامید اما در سال 2014 یک کاوشگر آژانس فضایی اروپا به نزدیکی مسنجر خواهد رسید. عطارد نزدیکترین سیاره به خورشید و کوچکترین سیاره منظومه شمسی است و به همین علت دمای بسیار بالایی دارد. مسنجر پس از کاوشگر "مارینر 10" که 35 سال قبل در مدار این سیاره به جمع آوری اطلاعات می پرداخت اولین کاوشگری است که ناسا به عطارد فرستاده است.
تصفیه آب با پوست موز! به گزارش نشنال جئوگرافی، او و همکارانش برای انجام این مطالعه پوست موز را خشک و خرد کرده‌اند و آنرا درون محفظه‌هایی از آب با تراکم بالای فلزات سنگین ریخته‌اند. روش دیگری نیز به‌کارگرفته‌شده که تهیه فیلتر از این پوست‌های خشک شده و عبور جریان آب از میان آن بوده است.
6 ماده سرطان‌زا اما پر مصرف! محققان معتقدند استفاده بیش از حد از تلفن همراه به سبب امواج مضری که از آنها ساطع می‌شود بر مغز و بافت آن تأثیر گذاشته و سبب ایجاد سلول‌های سرطانی می‌شوند.
چرت زدن، مغز را برای یادگیری شارژ می کند! نتایج یک تحقیق نشان داد: چرتهای کوتاه و بدون رویا توانایی یادگیری مغز را شارژ مجدد می کنند
دانشمندان خاطرات محو شده از حافظه را احیا کردندآیا تا کنون به این مساله فکر کرده اید که اگر هیچ گاه نتوانید فراموش کنید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ به این معنا که مغز شما توانایی دسترسی به مبهم ترین بخش حافظه درازمدت را داشته باشد؛ گو این که خاطره ها به تازگی شکل گرفته اند.
درخشان ترین جای دنیا کجاست؟ روشنایی اغلب اجرام آسمانی به قدری زیاد است که اخترشناسان، از روشنایی خیره کننده خورشید به عنوان یک استاندارد کیهانی استفاده می کنند. اما روشن ترین جسم کیهانی چند بار درخشان تر از خورشید است؟
کاهش فشار خون با بومادرانیک متخصص گیاهان دارویی، بومادران را یکی از گیاهان دارویی بومی استان زنجان نام برد و گفت: این گیاه دارای خاصیت کاهندگی فشار خون است. دکتر علیرضا یزدی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، خاصیت ضد‌خونریزی، تب‌بری و درمان اختلالات هورمونی در زنان را ازجمله خاصیت‌های ذکر شده در طب سنتی ایران و یونان برای این گیاه دارویی برشمرد.وی افزود: در منابع رسمی کشورهای بریتانیا و آلمان نیز خاصیت‌های ضدالتهابی، تب‌بری، خواب‌آور بودن و کاهش فشار‌خون برای آن آورده شده است.
امکان وجود حیات در 5 میلیارد سیاره کهکشان راه شیری کهکشان راه شیری بسیار بیشتر از تخمین های پیشین ، سیاره دارد و رقم تقریبی سیاره های این کهکشان بیش از 50 میلیارد است. علاوه بر این ، راه شیری 300 میلیارد ستاره دارد.
متن نقشه جامع علمی کشور منتشر شد رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشه جامع علمی کشور را به مجلس شورای اسلامی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرد. عناوین فصل های مختلف نقشه جامع علمی کشور در جدولی ارائه شده و متن کامل نقشه جامع علمی کشور در پایگاه اینترنتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نشانی www.iranculture.org در دسترس است.
اسپری ضد آلزایمر و سکته مغزی؟! بیماری آلزایمر با آسیب‌دیدگی عروق در مغز مرتبط است، لذا اکثر افراد مبتلا به این بیماری ویرانگر از طریق یک سکته مغزی دردآور و بالقوه مهلک گرفتار آن می‌شوند. بر همین اساس تیمی از دانشمندان بر روی واکسن دو کاره‌ای پژوهش می‌کنند که امید می‌رود افراد با اسپری آن در بینی هم در برابر آلزایمر و هم در برابر سکته مغزی مصون شوند.
تصاویر عجیب شبیه ترین روبات به انسان محققان ژاپنی با رونمایی آخرین دستاورد روباتیک خود، روباتی انسان نما که به شکل یک استادیار دانمارکی ساخته شده و حالات صورتش به اندازه ای عجیب، طبیعی است مرز میان انسان و روبات را از بین بردند. به گزارش خبرگزاری مهر، این روبات خارق العاده Geominoid DK نام داشته و سومین نمونه از سری روباتهای Geominoid به شمار می رود.
نشانه‌های نارسایی کلیه درد خفیف تا شدید ناحیه پهلوها، وجود خون در ادرار، عفونت ادراری، علایم غیراختصاصی مانند تهوع، تورم چشم‌ها و اندام‌ها و شب ادراری بویژه در کودکان جزو علایم هشداردهنده بیماری‌های کلیوی است.
کشف 13 منطقه ژنی مرتبط با بروز بیماری های قلبی برای شناخت بهتر از زیربنای ژنتیکی بیماری قلبی، محققان پرونده ژنتیکی بیش از ۲۲ هزار مرد و زن اروپایی که همگی مبتلا به بیماری قلبی بودند و همچنین پرونده ژنتیکی ۶۰ هزار فرد سالم را بررسی کردند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد